עיריית תל אביב – יפו: חנוכת פארק חוויות מונגש ופארק חמשת החושים

עיריית תל אביב – יפו: חנוכת פארק חוויות מונגש ופארק חמשת החושים

בשורה לאנשים ולילדים עם מוגבלות: השבוע (שלישי, 26/12) חנכה עיריית תל אביב-יפו שני מתחמים חדשים – פארק חמשת החושים ופארק החוויות, שתוכננו והונגשו ברמה הגבוהה ביותר ולפי תפיסת העיצוב המכליל וברוח השוויון.

הפארקים, אותם הקימה עיריית תל אביב-יפו באמצעות החברה העירונית גני יהושע  בהשקעה של 25 מיליון ש"ח, נולדו מתוך מטרה להרחיב את המענים עבור אנשים עם מוגבלות וכדי לזמן עבורם השתתפות שוויונית במרחב הציבורי.

נושא המוגבלות וההנגשה הוא נושא שמקודם על ידי העירייה באופן שיטתי ונמצא גם במטרות האסטרטגיות הארגוניות.

 

מידע על הפארק באתר העירייהhttps://bit.ly/3vfc8Wb

 

פארק החוויות הוא פארק המותאם למגוון רחב של מוגבלויות וגילים, ומתאים למשחק עבור ילדים ובוגרים. הוא כולל מתקני שעשועים ברמת ההנגשה הגבוהה ביותר שקיימת, אלמנטים של משחק מוסיקלי, רחבת ישיבה מוצלת ומבוך דשא נגיש. בקרבתו ממוקמים שירותים ומקלחות נגישים עבור המשתמשים.

 

פארק חמשת החושים שואב את השראתו מחמשת החושים האנושיים ומאפשר גם לאנשים עם לקות באחד מהם, לחוות באופן חלופי ומותאם את חוויות השימוש בחוש החסר. הפארק תוכנן ע"י אדריכל הנוף צביקה קנוניץ, שתחום מומחיותו הוא תכנון אדריכלי לאוכלוסיות עם מוגבלויות בהיבטים הנפשיים והפיזיים / שימושיים. הרעיון שעומד בתכנון הפארק הוא תפיסת הטבע כמשקם וראיית הטבע כמרחב תרפויטי.

 

הרעיון להקמת שני הפארקים הגיע בעקבות פנייתה של מיכל תגר, תושבת העיר, אם לנער אוטיסט בתפקוד נמוך, לראש העירייה בבקשה להסב גינות קיימות או לפעול עם מרכזים קהילתיים במתן פתרון עבור אנשים עם מוגבלויות שמעוניינים להשתמש במתקני פעילות שונים לצורך משחק והנאה, אולם אינם מוגדרים עוד כפעוטות וכילדים. בעירייה החליטו להרים את הכפפה ולערוך בדיקה מקיפה, ובהקצאה של 25 מיליון שקלים הקימו את הפארקים הייעודיים שמאפשרים שוויון הזדמנויות בפנאי ובשעשועים לאנשים ולילדים עם מוגבלות במרחב הציבורי.

 

המתחמים השונים בפארק חמשת החושים:

 

מסלול גלגלי חמשת החושים

מסלול רכיבה ייחודי ראשון מסוגו בארץ באורך של כ-350 מ', שמאפשר לרוכבים בו לחוש ולהבין את חמשת החושים בצורה אינטראקטיבית, תוך שילוב ההנאות שברכיבה עם חוויה חושית מעצימה וספורטיבית מתואמת רב גילית, משפחתית ואישית. בסיס תכנונו של המסלול מותאם לקבלת אופני יד, אופני תלת-אופן ואופני טנדם שמשמשים אנשים עם מוגבלויות ועם צרכים מיוחדים.

 

מתווה מסלול הרכיבה מחולק למקטעים על פי 5 החושים ועל פי המפרט הבא:

  • חוש הראיה: העצמת והמחשת חוש הראיה בזמן הרכיבה באמצעות שביל מרחף שעובר מעל מובל המים הקיים בשטח ויצירת רחבה שקופה שתיצור מקום ייחודי לתעד את הרגע.
  • חוש המישוש: המחשת חוש המישוש בעזרת תכסיות שונות בקרקע מחומרים שונים אשר מעבירות תחושות שונות מהקרקע ומעבר בין גושי צמחיה עשבונית מלטפת.
  • חוש הריח: המחשת חוש הריח בעזרת מעבר בין גושי צמחיה ריחנית ומנהרה מכוסה בצמחיה ריחנית.
  • חוש השמיעה: המחשת חוש השמיעה בעזרת שימוש בתכסיות קרקע שונות המייצרות צלילים שונים בעת הרכיבה ושימוש ב"פדים מוזיקלים".  (אורך מקטע משוער 55 מ')
  • חוש הטעם: המחשת חוש הטעם בעזרת מעבר בין צמחיית מאכל/צמחי תבלין.

 

מסלול פלו טרק – Flow Track:

מסלול המדמה מסלול יער ובעל אתגרים נקודתיים לרוכבי אופני שטח. המסלול, שאורכו כ-400 מ', מתאים לרוכבים בעלי ניסיון ולאנשים עם מוגבלות שעושים שימוש באופניים ייעודיים ונועד להעצים ולשפר מיומנויות שונות.

 

מתחם חושים מרכזי:

מתחם שמשתרע על פני כ-2,500 מ' ונמצא בכניסה אל הפארק בסמיכות למדשאות, לשירותים ולבית הקפה. המתחם כולל ציר מים עם אזורי ישיבה מונגשים לכלל המוגבלויות, שטח לכיסאות גלגלים ומגוון אמצעי ישיבה נוספים בכיווני מבט שונים, על מנת לאפשר אינטראקציה בין כל המשתמשים בכלל המתחמים הייעודיים שישולבו בציר "הטיול" – ציר פעילות ליניארי שכולל חוויה לכל החושים. כל אלה מתוכננים מחומרים שונים בטקסטורות ובצבעים שונים.

 

קרדיט צילום: כפיר סיוון

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן