הקמת מסילת רכבת רביעית באיילון ללא פתרון ניקוז ראוי – סכנת הצפה ממשית לשכונות הדרומיות בתל אביב-יפו

הקמת מסילת רכבת רביעית באיילון ללא פתרון ניקוז ראוי – סכנת הצפה ממשית לשכונות הדרומיות בתל אביב-יפו

מהנדס עיריית תל אביב-יפו אודי כרמלי למנהלת התכנון במשרד הפנים: “אין לאפשר הקמת המסילה הרביעית בתוואי האיילון כל עוד לא יחל טיפול במובל הניקוז לים”

אתמול פנה מהנדס העיר אדר’ אודי כרמלי למנהלת מינהל התכנון במשרד הפנים דלית זילבר (מצ”ב) וחזר על עמדת העירייה באשר לחובת הקמת מובל הניקוז כתנאי משלים להקמת המסילה הרביעית באיילון. במכתבו מוסיף כרמלי כי במידה ולא תקודם הקמת מובל הניקוז המדובר, יתכנו סכנות לחיי אדם, לרכוש ולהשבתת מערכות תחבורה לאומיות בעת הצפה ועליית נחל האיילון על גדותיו, כפי שאירע לא אחת בעת אירועי גשם משמעותיים בשנים האחרונות.

פנייתו של כרמלי לזילבר נעשית לנוכח כוונת חברת נתיבי איילון לפנות לוות”ל בבקשה לקבל אישור להצבת עמודים בתוך תעלת האיילון, אשר צפויים לפגוע בכושר ההולכה של התעלה ולהצר אותה בפועל, וזאת על אף שטרם הושלם פתרון הניקוז בפארק אריאל שרון.

בשנים האחרונות מקדם משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי ישראל, הנחת מסילה רביעית באיילון, כאשר אחד השלבים הראשונים ותנאי להקמת המסילה על רצועת הנחל הקיימת הוא הסדרת נושא ניקוז נחל איילון. זאת מאחר והנחת מסילת הרכבת הרביעית צפויה להצר את נחל איילון בכ-60%, דבר שיגביר בצורה דרמטית את הסיכון להצפת נתיבי איילון, השכונות הדרומיות של תל אביב-יפו והשכונות הצפוניות של חולון. כבר עתה, עוד בטרם הנחת מסילת הרכבת, הוצרה תעלתו של נחל איילון באופן ניכר בהשוואה לעבר והיא הפכה מערוץ מפותל ברוחב של 120 מטר לתעלת בטון ישרה ברוחב של כ-20 מטר בלבד. זאת ועוד, עקב הבניה המסיבית בגוש דן, כמות מי הנגר גדלה בצורה דרמטית.

משמעות הדבר היא כי עוד בטרם תחילת העבודות, נשקפת סכנת הצפה ממשית, ולראיה נתיבי איילון אשר נסגרו 4 פעמים מאז 1991 עקב שיטפונות.

הפתרון המוצע על ידי נתיבי ישראל ומשרד התחבורה ומקודם בוועדה לתשתיות לאומיות, הינו הקמת מפעל ניקוז הכולל בניית סכר בגובה של 10 מטרים וברוחב של 100 מטרים, גשרים, תעלות ושני מאגרי מים לתפיסת שיטפונות. לעמדת עיריית תל אביב-יפו, תכנית זו למפעל ניקוז, אשר חלקיו המסיביים ממוקמים בשטח העיר, לא תספק מענה לסכנת השיטפונות, מהווה פגיעה בסביבה העירונית ואינה פתרון ניקוז נכון לדעת כל הגורמים המקצועיים.

קיימת הסכמה רחבה בקרב המומחים הפתרון הראוי והיעיל ביותר לטווח הארוך לניקוז נחל האיילון הוא הקמת מובל להטיית חלק משמעותי ממי הנחל לים התיכון. סכנת ההצפות והשיטפונות באיילון בחורף האחרון הייתה דרמטית והזכירה לנו כמה מוחשית הסכנה עליה מתריעה העירייה.

עיריית תל אביב-יפו, מהנדס העיר וראש העירייה עומדים על כך כי תנאי מקדים והכרחי לתחילת עבודות הנחת המסילה הרביעית הוא הקמת המובל, אשר יספק מענה לספיקת כמויות המים האדירות המגיעות בעת אירועי גשם מכל אגן הניקוז של האיילון. העדפת הטווח הקצר על הארוך משמעותו סיכון הציבור, ולכולם ברור מהו הפתרון הנכון.

ראש העירייה רון חולדאי אף פנה בעבר בנושא לשרי התחבורה הקודמים ישראל כץ ובצלאל סמוטריץ’, בבקשה להתערבותם בסוגיית הצורך הדחוף בהקמת מובל ניקוז להטיית נחל איילון לים התיכון, וזאת כתנאי מקדים לתחילת עבודות הנחת מסילת הרכבת הרביעית באיילון.

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published.