מאירים את היכל התרבות תל אביב

מאירים את היכל התרבות תל אביב

פרויקט תאורה חכמה והתייעלות אנרגטית ישדרג את החוויה התרבותית באולם "צוקר" היוקרתי

כמו מוסדות תרבות רבים ברחבי הארץ ובתל אביב בפרט, כך גם אחד מסמלי העיר הלבנה- היכל התרבות ת"א, סבל בשנתיים האחרונות מהשפעות גלי ההדף של מגיפת הקורונה העולמית על עולם התרבות, עם הגבלות התקהלות, ביטול מופעים, היעדרויות אמנים וצוותים ושאר אתגרים. את הצמצום בהיקפי הפעילות הוחלט בהנהלת ההיכל לרתום לטובת שיפוץ המבנה, אימוץ טכנולוגיות חכמות וחדשניות בתחום התאורה והחשמל, ומתיחת פנים כללית לטובת זרם המבקרים שוחרי המוסיקה והתרבות שישוב לפקוד את המקום.

על הפרויקט הופקדה קבוצת ניסקו, אשר רישתה את חדרי האמנים ואת אולם "צוקר" היוקרתי במפסקי טאץ' עם זכוכית קריסטלית לבנה, תרמוסטטים חכמים השולטים במיזוג האוויר ובקרי לוח חכם ששולטים על התאורה במסדרונות הגלריה. כל אלו במטרה לשדרג את נראות ההיכל, וגם להרוויח חיסכון אנרגטי משמעותי באמצעות אפליקציית ניסקו סמארט המאגדת את כל השליטה בתאורה ובמיזוג. כמו כן בעזרת שימוש בגלאים חכמים, נקבעו תרחישים מתקדמים אשר נועדו לייצר אוטומציה של כיבוי והדלקה בהתאם לנוכחות בחדרי האומנים והמסדרונות.

לדברי קובי שקד מנהל תחום בית חכם בקבוצת ניסקו, "מטרת הפרויקט הייתה להתאים את ההיכל הוותיק לטכנולוגיה מתקדמת ברמה בינלאומית, עבור אולמות קונצרטים, מופעים  וגלריות, על מנת לספק למבקרים במקום ולאומנים עצמם חוויה תרבותית ברמה הגבוהה ביותר.  הפרויקט התייחס הן להיבטים אסטטיים ועיצוביים עם קו אלגנטי והן למתן פתרונות התייעלות אנרגטית במתחם בשטח גדול עם כמות מבקרים משתנה בהיקפיה".

בניין היכל התרבות שתוכנן ע"י האדריכלים דב כרמי, זאב רכטר ויעקב רכטר, נחנך לראשונה לאחר ארבע שנות בנייה באוקטובר 1957. בראש צוות ההקמה של היכל התרבות עמד המשורר, הפזמונאי, המחזאי ואיש התרבות עודד אבישר, שגם כיהן כמנכ"ל הראשון של ההיכל במשך העשור הראשון לפעילותו. בשנת 2013 נחנך שוב ההיכל, אחרי שיפוץ גדול שהתבצע בו, אשר כלל התאמות אקוסטיות והפחתת מספר המושבים ב-250. המטרות העיקריות של השיפוץ הוגדרו כשיפור איכותו האקוסטית של האולם ויצירת מקום ראוי לנגינת התזמור הפילהרמונית הישראלית. כחלק מעבודות השיפוץ שבוצעו בזמנו, נוספו לבניין שטחים בהיקף של כ-5000 מ"ר, בעיקר בקומות שמתחת לפני הקרקע ובהם חדרי חזרות, חדרי הלבשה, שטחי אחסנה וספריית תווים. בעת השיפוץ הוקמו מתחת למפלס הכניסה גם מתקנים הנדסיים, בהם מערכת מיזוג אוויר חדשה המשרתת את כל המבנה. לרגל חגיגות ה-60 להיכל התרבות, הושק באוקטובר 2017 אולם המופעים התת-קרקעי החדש – 'אולם צוקר', בתרומתם של רבקה סקר ועוזי צוקר, המכיל עד 400 איש. אולם המופעים החדש הוקם מתחת לבריכות הנוי שבחזית הבניין בהשקעה של כ-25 מיליון שקלים, עם מערכת סאונד ותאורה מהמתקדמות בעולם, וחידושו אפשר לראשונה תצורות הושבה שונות: החל מסידור מושבים קלאסי, המיועד למופע פרונטלי, דרך סידור טבעתי למופע זירה, והתאמה לאירועי תרבות ובמה, לטקסים, לימי עיון ולמגוון רחב של אירועים. עוד הותאם האולם לשמש כאולם חזרות ולקונצרטים קאמריים של התזמורת הפילהרמונית הישראלית, כיתות אמן והרכבים מוזיקליים שונים. כעת יוכלו נגני התזמורת הפילהרמונית, האמנים והאורחים לחוות את "צוקר" החדש.

 

תמונה ראשית: היכל התרבות ת"א, קרדיט צילום עמית גירון

 

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן