עיריית תל אביב – יפו: המרחב הציבורי החדש והמשודרג סביב תחנות הקו האדום של הרכבת הקלה

עיריית תל אביב – יפו: המרחב הציבורי החדש והמשודרג סביב תחנות הקו האדום של הרכבת הקלה

סלילת שבילי אופניים, נטיעת עצים, הוספת נתיבי תחבורה ציבורית, הרחבת מדרכות להולכי רגל והסדרת מרחבים ציבוריים מזמינים

ביום פתיחת הרכבת הקלה- הרכבים מוזיקליים בסביבת תחנות הרכבת * הקאונטר – ספירה לאחור על בניין ובאתר העירייה

 

לאחר שנים של המתנה, ייפתח ביום שישי, 18.8, הקו האדום של הרכבת הקלה, אשר צפוי להביא לשינוי ולשיפור המציאות המטרופולינית האורבנית והתחבורתית. זאת כחלק מתפיסה עירונית רחבה של חיבור בין מזרח העיר למערב ובין צפון לדרום – בתוך תל אביב-יפו ומחוצה לה; הוספת נתיבי תחבורה ציבורית ;שבילי אופניים, נטיעת עצים ועידוד ההליכתיות בעיר.

 

כחלק מהתאמת המרחב הציבורי בעיר לאפשרויות התניידות חדשות, ביצעה עיריית תל אביב-יפו בשנה האחרונה שינויים תחבורתיים רבים סביב הציר של הקו האדום ותחנותיו בעיר, וזאת בשיתוף החברה העירונית "אחוזות החוף", נת״ע ונתיבי איילון.

ביום פתיחת הקו יתקיימו הופעות של הרכבים מוסיקליים בסביבת תחנות הרכבת. קאונטר – ספירה לאחור עד יציאת הרכבת הראשונה בפעם הראשונה מהתחנה – יוקרן על בניין ובאתר העירייה.

 

להלן המוקדים המרכזיים בהם בוצעו השינויים המשמעותיים ביותר:

 

מרחב תחנת ארלוזורוב –

מרכז תחבורתי גדול שכולל פרויקטים עירוניים ולאומיים רבים. לצד תחנות הקו האדום, שודרג המרחב מסוף התחבורה הציבורית ובעתיד הוא יורחב, לרבות הפיכתו למסוף לאוטובוסים חשמליים. גם הקו הסגול יגיע למקום עם תחנה צמודה לרכבת ישראל. בחודשים הקרובים  ייפתח חניון אופניים רובוטי עם 206 מקומות חניה בקפסולה תת- קרקעית לאופניים שבעליהם מעוניינים להפקידם שם ולהמשיך בנסיעה ברכבת.  וגולת הכותרת – שדרוג מרחב גשר מודעי עם שירות פרימיום של קווי אוטובוס רבים שיגיעו מכל המטרופולין ויעלו ברמפות ייעודיות לגשר שישודרג בפרגולות, בשבילי אופניים וכיוצ"ב.

מה נמצא ליד? תחנת רכבת סבידור מרכז, תחנת משטרת לב תל אביב

 

 

מרחב תחנת שאול המלך –

בעקבות תחנת ארלוזורוב, צומת שאול המלך-מנחם בגין-נמיר-ז׳בוטינסקי, עובר שינוי תנועה משמעותי: דרך נמיר תהיה הציר המרכזי ובכך תאפשר מרחב נוח להולכי רגל, חיבור לתחנת שאול המלך של הקו האדום ושינויים כלליים בזרימת התנועה במרחב.

האזור יושלם לאחר שהקו הסגול ייפתח.

 

לאחרונה נפתחה במע"ר (מרכז עסקים ראשי) הצפוני טיילת איילון. הטיילת, שהוקמה מעל 6 חניונים תת קרקעיים פעילים, היא בעצם יצירת פיסת טבע חדשה, מעין מרפסת. היא מכילה 4 בריכות אקולוגיות עם צמחי מים, דגים ופרטי טבע נוספים. במסגרת הפרויקט ניטעו 110 עצים, נשתלו 7,500 שיחים ופרחים ו- 7 דונם של מדשאות. כמו כן, במקום הוקמו גן משחקים, פרגולת הצללה ייחודית לטובת ההורים והילדים, חצי ק"מ של ספסלי ישיבה בצל הטבע ותאורה ייחודית לשעות החשיכה. בנקודת החיבור לתחנת ארלוזורוב של הקו האדום בוצעה מנהרה מוארת ובטוחה להולכי רגל ולרוכבי אופניים. בעתיד יתחבר לפרויקט גשר עמק ברכה.

 

אחד מהפרויקטים התחבורתיים המשמעותיים  ביותר בעיר התבצעו באזור זה – דרך בגין המחודשת. התפיסה של עיריית תל אביב-יפו הייתה לקחת את כל המרחב שנמצא מעל ומסביב לקו האדום באזור מע״ר (מרכז עסקים ראשי) עירוני משותף, שמתחיל בבורסה, דרך מנחם בגין וכיכר הדמוקרטיה ועד לקצה רחוב הרכבת, היכן שמתחיל פארק המסילה.
הפרויקט, שמהווה פתרון תחבורתי הוליסטי, מתייחס לכל המרחב והסדרי התנועה ועושה ארגון מחדש, דבר שמביא לקישוריות במרחב הציבורי – הולכי רגל, תחבורה ציבורית, תחנות רכבת ישראל, תחנות רכבת קלה, גשרים מעל האיילון (יהודית, גבעת התחמושת, בעתיד השלושה וגשר עמק ברכה) ונגישות לאופניים ורכב פרטי.

במסגרת הפרויקט הורחבו מדרכות, ניטעו עצים להליכה נעימה ומוצלת ומתבצעות עבודות בגשר מוזס ובגשר עמק הברכה, שעתידים לחבר את מזרח העיר לתחנת שאול המלך ולמעבר תת- קרקעי עתידי, שיאפשר גישה נוחה לבית החולים איכילוב.

גם הקיר שנמצא בדופן דרך בגין המחודשת יורחב, פעולה שתוביל ליצירת מרחב ציבורי נוסף ממש ממול למגדל עזריאלי. לטובת חצייה מסיבית של הולכות והולכי רגל הרחבנו לאחרונה את הגשרים מעל שיקוע מנחם בגין ובקרוב נייצר הצללה באמצעות פרגולות.

פרויקט דרך בגין המתחדשת נשען על ציר התחבורה הציבורית הגדול ביותר בישראל, שמחבר בין התחנה המרכזית לאוטובוסים שנוסעים לצפון הארץ. בציר זה עוברים יותר מ-200 אוטובוסים בשעה. בהסתכלות על הציר יצרנו מציאות תנועתית חד סטרית (מנחם בגין לכיוון דרום והמסגר לכיוון צפון) – פתרון  שמשחרר הרבה שטחים ויוצר העדפה לתחבורה ציבורית.

 

זרוע נוספת של פרויקט דרך בגין המתחדשת היא מרחב תחנת רכבת השלום, ובעגה המקצועית – "אגן האיילון השלום". מדובר בחיבור בין אזורי התעסוקה ומגדל תוהא עם תחנת השלום הצפונית והדרומית של רכבת ישראל, נתיבי תחבורה ציבורית, חיבור רשת שבילי האופניים באזור, יצירת הצללה טבעית ומלאכותית בכל המרחב וכמובן – הרחבה משמעותית של המדרכות על ידי פתיחת שטחים לציבור. הפרויקט יהפוך את תחנת הרכבת העמוסה בארץ לנגישה הרבה יותר בעיר ולשאר אמצעי התחבורה הציבורית שמזינים אותה.

מה נמצא ליד? פרויקטים שונים של מע"ר איילון (מרכז העסקים הראשי) כדוגמת מידטאון ומגדלי הצעירים, מועדון זאפה, בסיס הקריה, קניון עזריאלי, קריית הממשלה, בית החולים איכילוב, מוזיאון תל אביב לאמנות, בית המשפט, משכן אמנויות הבמה, ספריית בית אריאלה ותאטרון הקאמרי

 

מרחב תחנת שדרות יהודית –

מסביב לתחנה זו אפשר למצוא הרחבה מסיבית של כל המרחב הציבורי, מעברי חצייה רציפים, חיבור נוח למתחם שרונה ולרחוב הארבעה ורחוב מוטה הליכה בשדרות יהודית שמחבר באמצעות גשר יהודית את רחוב יגאל אלון לתחנת יהודית של הקו האדום.

מה נמצא ליד? מתחם שרונה, בילוי בשדרות יהודית

 

מרחב תחנת קרליבך –

סביבת גשר מעריב, שנהרס בקול פיצוץ עז באוגוסט 2015, הפכה לצומת עירוני בעל מרחב ציבורי נדיב עם מעברים תת -קרקעיים לרכבים. מתחת לצומת – תחנת רכבת קלה כפולה של הקו האדום והירוק. הצומת מחובר ומקושר בשבילי אופניים רציפים, ונטיעות עצים רבות נעשו לטובת הולכי הרגל הרבים, שחוצים אותו במעברי החצייה.

מה נמצא ליד? קניון TLV, פארק קריית ספר, סינמטק תל אביב

 

מרחב התחנות אלנבי ואליפלט –

מדובר באזור מרובה בפעילות תנועתית מכל הסוגים: בפברואר 2022 נפתח לתנועת כלי רכב רחוב יהודה הלוי מצומת הרכבת עד רחוב נחלת בנימין. במקטע זה תוכננה רחבה עירונית בסמיכות לבית המכס הישן, שם הוסדר מרחב גדול להולכי רגל, ניטעו עצים והוצבו רהיטי רחוב. במקום קישורים לקו הסגול העתידי באלנבי ולפארק המסילה עם תחנת אליפלט, חיבור נוח למוזיאון צה״ל, שנמצא בשלבי פיתוח וחיבור לפארק התחנה ולציר שלבים, שנמצא כרגע בעבודות.

כמו כן, נסללו שבילי אופניים רבים ברחובות, בין היתר ביהודה הלוי, ברזילאי, פארק המסילה, הרכבת, הרצל ונחלת בנימין. כחלק מהרצון לחבר את פארק המסילה ללב העיר הוסדר, לפני כשנתיים, רחוב מוטה הליכה נחלת בנימין, שנהפך מדי לילה למוקד עלייה לרגל לקהל רחב המבקש ליהנות מחיי רחוב תוססים.

מה נמצא ליד? שד' רוטשילד, מדרחוב נחלת בנימין, בית הכנסת הגדול בתל אביב, מוזיאון ההגנה שוק לוינסקי, מרכז סוזן דלל, שכ' נווה צדק, שכ' פלורנטין, מתחם התחנה, פארק המסילה, חוף צ'ארלס קלור, מוזיאון האצ"ל

 

מרחב תחנות שדרות ירושלים ביפו – תחנות שלמה, בלומפילד, ארליך, איסקוב ומחרוזת –

סביב כל תחנות השדרה הוקם מרחב ציבורי מוקפד, שממזער את כניסת הרכבים הפרטיים לשדרה כדי ליצור מרחב הליכה נעים, בהתאם לאסטרטגיה העירונית לשים את הולכי הרגל לראש הפירמידה. הוקמו צירי תחבורה ציבורית ברחוב שלמה, קיבוץ גלויות ובבן צבי, שכרגע בפיתוח, וכן צירי הליכה נוספים לכיוון מערב יפו. בספטמבר שנה שעברה הוסרו בשדרה גדרות הברזל שחסמו את הגישה למסילות, וזו הפכה לרחוב סגור לתנועת כלי רכב, למעט הרכבת ושביל אופניים. לצד העבודות לפיתוח הקו האדום הושקעו בשדרות ירושלים תקציבים גבוהים לשיפוץ הרחוב וריצופו מחדש, לסלילת שבילי אופניים מוצלים ורחבים, להחלפת תשתיות תת- קרקעיות, לחידוש תאורת הרחוב והכיכרות ולהצבת ריהוט חוצות דקורטיבי ומזמין.

באזור בוצעו הסדרי תנועה חדשים, שמפנים את התנועה מהשדרה המרכזית אל הרחובות הצדדיים, באמצעות מערכות בולרדים (מחסומים הידראוליים) שהותקנו ב- 25 מוקדים שונים ומאפשרים הכנסת רכבי חרום ותפעול בעת הצורך. ניהול התנועה והבטיחות בציר שדרות ירושלים מתבצע באמצעות מערכות השליטה והבקרה העירוניים.

מה נמצא ליד? אצטדיון בלומפילד, שוק הפשפשים, מרכז תרבות מנדל, המכללה האקדמית תל אביב-יפו, פארק דוידוף, מרכז הטניס יפו, בריכת נווה גולן, מרכז תרבות אניס

 

כניסה להטבות דיגיתל בעסקים שנמצאים לאורך הקו: https://bit.ly/3qBX0QC

 

קרדיט צילום תמונת הנושא: גיא יחיאלי, יותם מונק

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן