עיריית תל אביב – יפו: הקצאת דיור בהישג יד לאנשים עם מוגבלות

עיריית תל אביב – יפו: הקצאת דיור בהישג יד לאנשים עם מוגבלות

לראשונה ברשות מקומית בישראל: עיריית תל אביב-יפו, הרשות החלוצה בתחום הדיור בהישג יד, עושה צעד נוסף ומקצה דיור בהישג יד בקרקעות בבעלות עירונית לטובת בוגרים עם מוגבלות, הנמצאים בתפקוד גבוה המאפשר חיים עצמאיים.

מועצת עיריית תל אביב-יפו אישרה בישיבתה השבוע (ב') תנאי זכאות ייעודיים לדיור בהישג יד לתכנית לעידוד מגורים עצמאיים לאנשים עם מוגבלות בדירות בבעלות עירונית. מטרת התכנית היא לסייע לבגירים עם מוגבלות הנמצאים בתפקוד גבוה המאפשר חיים עצמאיים, אך מתקשים לבצע את המהלך לבדם בשוק השכירות החופשי, להתגורר בשכירות בהישג יד. מדובר באוכלוסייה שבנוסף לכך שמאפייני שוק השכירות מקשים עליהם במיוחד, בשל מחירים גבוהים וחוסר יציבות, נתקלים גם בסירוב וחששות של בעלי דירות להשכיר להם דירות. קשיים אלו מצדיקים הקצאת חלק  מדירות הדיור בהישג יד ברחבי העיר עבור אוכלוסייה זו, שתזכה גם למערך מקצועי תומך.

 

בשלב הראשון תתאפשר בשנת 2024 הקצאה של כ-12 דירות לאנשים עם מוגבלות בשכונת יד אליהו, ובהמשך יתווספו אליהן עשרות דירות נוספות ברחבי העיר (יצוין כי עוד לפני החלטת מועצת העירייה, רשאים אנשים עם מוגבלות להירשם לפרויקטים המאוכלסים בעיר, אלא שבעקבות החלטת המועצה, ניתן יהיה להקצות עבורם דירות, בנוסף לאלו שאליהן הם מוגרלים ביחד עם שאר תושבי העיר).

 

החלטה זו מצטרפת לעשייה עירונית משמעותית לאנשים עם מוגבלות הכוללת הפעלת מעונות יום שיקומיים, הפעלת מערך של חינוך מיוחד, שילוב בחוגים מותאמים, עשרות אירועים מכילים, תכניות לסיוע בתעסוקה ובניהול חיים עצמאיים, דיגיתל נגיש, מועדונים חברתיים ברחבי העיר, וכו'.

 

כידוע, לעיריית תל אביב-יפו מורשת ארוכה של גיבוש מדיניות, יוזמה ועשייה בתחום הדיור. מזה שנים שהעירייה מקדמת פרויקטים לדיור בהישג יד , שמטרתם  הגדלת מצאי הדירות ומתן מענה למגוון רחב של אוכלוסיות, מכל קבוצה ולאורך כל מעגלי החיים.

נכון להיום, מאוכלסות בעיר תל־ אביב -יפו מאות יחידות דיור בהישג יד ואליהן יצטרפו בשנים הקרובות עוד כ-8,000 יחידות דיור בהישג יד, הנמצאות בשלבי תכנון ובנייה שונים.

גובה שכר הדירה לדיור בהישג יד בתכנית לעידוד מגורים עצמאיים לאנשים עם מוגבלות, יהא בהתאם להחלטת המועצה לדיור בהישג יד, כך שגובה שכר הדירה לא יעלה על 25% מהרף העליון של הכנסה החודשית נטו של משק בית בעשירון חמישי, בהתאמה למספר הנפשות במשק הבית לפי נתוני המוסד לביטוח לאומי ולמספר החדרים בדירה (נכון לשנת 2022, גובה שכר הדירה למשק בית של אדם יחיד בדירת חדר עומד על 1700 שח).

 

תקופת השכירות תהא בהתאם לתכנית למגורים עצמאיים של המנהל לשירותים חברתיים. על מנת לשמש מקפצה לחיים עצמאיים, ובהתאם למגבלה בפרויקטים עירוניים לדיור בהישג יד, לא תעלה תקופת השכירות על חמש שנים.

 

להלן תנאי הזכאות:

  1. אדם עם מוגבלות – המועמד הינו "אדם עם מוגבלות" כהגדרתו בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, תשנ"ח-1998.
  2. התאמה לתכנית לעידוד מגורים עצמאיים לאנשים עם מוגבלות – המועמד נמצא מתאים על ידי העו"ס המטפל במנהל השירותים החברתיים כדי להיכלל בתכנית לעידוד מגורים עצמאיים לאנשים עם מוגבלות, בהתאם לקריטריונים מקצועיים שונים שיקבעו על ידי המנהל, בהם, התאמת המועמד להשכרת דיור לתקופה קצובה, השפעת התכנית על עידוד החיים העצמאיים של המועמד ומסוגלות המועמד לחיים עצמאיים.
  3. חסר דירה – המועמד הינו חסר דירה ואינו בעלים של חלק העולה על שליש מדירה.
  4. תושב תל אביב-יפו – המועמד הוא אזרח ישראל תושב תל אביב-יפו במשך שלוש השנים שקדמו למועד הקובע, או תושב תל אביב-יפו במשך 4 שנים מתוך 10 השנים האחרונות שקדמו למועד הקובע.
  5. הכנסות מירביות – סך ההכנסה החודשית הממוצעת ברוטו של המועמד ב-12 החודשים שקדמו למועד הקובע לא עלתה על הרף העליון של הכנסה החודשית של משק בית בעשירון שביעי, בהתאמה למספר הנפשות במשק הבית, לפי נתוני המוסד לביטוח לאומי. לגבי עצמאיים יבחנו ההכנסות בהתאם לדו"ח השנתי האחרון אשר הוגש לרשויות המס.
  6. הון עצמי מרבי – סך ההון העצמי של המועמד לא עולה על סך של 600,000 ₪. בחישוב ההון העצמי יובאו בחשבון נכסי נדל"ן, כלי רכב ופיקדונות פיננסיים, למעט פנסיה.
  7. גיל מינימלי – גילו של המועמד הוא 26 שנה ומעלה.
Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן