כשאמנות פלסטית פוגשת טקסטים – תערוכת אמנות וירטואלית בהשראת יורם טהרלב

כשאמנות פלסטית פוגשת טקסטים – תערוכת אמנות וירטואלית בהשראת יורם טהרלב

הטקסט הוא יצירת אמנות פלסטית מדברת ואילו הציור הוא טקסט ללא מילים.

קיים קשר הדדי בין המדיומים השונים, אמנות אחת מפרה את השנייה.

הצייר מקבל השראה מטקסטים ספרותיים ושירים, והכותב שואב השראה מיצירת אמנות.

הכתיבה מכילה בתוכה אותיות, שהופכות למילים, שמרכיבות משפטים היוצרים טקסט המכיל מקצב, קול ומנגינה, בעוד האמנות הפלסטית נוצרת מקווים ההופכים לצורות היוצרות אובייקט המורכב מחומי גלם.

השילוב בין שני מדיומים אלו יצור שיח תרבותי אמנותי ייחודי המפתח את החשיבה של כלל המשתתפים הלוקחים בה חלק, הצייר, הפסל, הצלם, הכותב, וכמובן הצופה.

יחסי הגומלין הנוצרים בין הטקסט לציור יקבלו ביטוי ויזואלי ויעודדו להרחבת הדעת, חקירת הטקסט והיצירה ולחיבור בין ממדיום שונים אך נושקים זה לזה.

התערוכה מזמינה למפגש בין ממדדי אמנות שונים, ומציגה את האינטרפרטציה האישית של אמנים ואמניות ליצירותיו של היוצר יורם טהרלב.

יורם טהרלב, משורר, פזמונאי, סופר, מתרגם וסטנדאפיסט ישראלי, אשר נחשב לאחד המעצבים החשובים של הזהות והאתוס הישראליים. שיריו הולחנו ובוצעו על ידי טובי היוצרים והמבצעים ונחשבים להיסטוריה המזומרת של ההווי הישראלי.

לטהרלב רפרטואר מגוון. בין שיריו אפשר למצוא שירי אהבה, שירי מולדת, שירי טבע, שירים תנכיים ושירי הומור. השיר "גבעת התחמושת" הוא בין השירים שהשאירו את רישומם בזכות תיאורו האותנטי של הקרב על גבעת התחמושת במלחמת ששת הימים. "היֵה לי חבר היֵה לי אח" הוא שיר על אחוות לוחמים והשיר "הבלדה על יואל משה סלומון" בביצוע אריק איינשטיין, שמתחיל במלים "בבוקר לח בשנת תרל"ח", הוא תיאור אפיזודה בהיסטוריה של ארץ-ישראל (ייסוד פתח תקווה). שירו "הורה", בעל הניחוח הארץ ישראלי, זכה בביצועו של אבי טולדנו במקום השני בתחרות האירוויזיון בשנת 1982.

יורם טהרלב

  • נבחר לקבל אות הוקרה על מפעל חיים לזמר עברי מטעם נשיא אוניברסיטת בר-אילן.

בנימוקי הזכייה צוין כי טהרלב הוא אחד היוצרים הפוריים ביותר בזמר העברי וכי הוא "תורם בעל משמעות לתרבות המתחדשת של שירי ארץ ישראל".

  • בשנת 2016 קיבל את פרס שרת התרבות והספורט לאמנים ותיקים ע"ש אריק איינשטיין.
  • בפסטיבל חיפה להצגות ילדים ונוער 2016 זכתה ההצגה "הנשיקה הראשונה" המבוססת על ספרי שירי הנעורים של טהרלב במקום הראשון בקטגוריית הנוער. כמו כן קיבל טהרלב אות הוקרה במסגרת הפסטיבל מטעם תיאטרון חיפה.
  • בשנת 2018 זכה יחד עם הסופרת אמונה אלון בפרס שר החינוך לתרבות יהודית.

אליהו הכהן, חתן פרס ישראל על יורם טהרלב:

."..שירי הטבע והנוף של טהרלב, אינם מנותקים ממנו. הם בשר מבשרו.

כמו שירי התנ"ך שלו שהשראתם משעורי התנ"ך בילדותו. שיריו מקרינים אמינות, כיוון שהוא כותב על חוויות שהן חלק מעולמו האישי.

הוא אינו המשורר היושב בבית קפה בעיר ומתפייט על שיבולים וקמה ועדרי צאן הגולשים אל הבאר. ילדותו עברה עליו בצל הפרדסים ובמרחבי השדמה. אביו היה רועה צאן והוא בא מן השדות וריח האפרים באפו. את כל שנות נעוריו בילה לרגלי ההר הירוק תמיד שמעל קיבוץ יגור, ומול עיניו נפרש יום, יום המדרון מעל הוואדי שבו עץ השקדייה פורח.

כשהוא כותב בפרדס ליד השוקת צל ערביים וירוקת, או בין הברושים והכרם שנית נעבור, או עורג אל עצי אורן, הרי חשים אנו בבירור שאין אלה הפרדסים בספרד וכרמי הגפנים בצרפת ועצי האורן בגרמניה. תיאורי הטבע והנוף בשירים של יורם נושאים תמיד חותם מקומי וניחוח ארץ ישראלי.

שיריו הם בבואה מזומרת של הווי הולך ומשתנה המתועד ומונצח בזכותם.

בין שיריו מצויים פנינים ליריים ושירי געגועים לימים אחרים, שירים המביעים תקוות ומשאלות לב של רבים מבני דורו."

בימים אלו שערי התרבות והאמנות סגורים, אין אפשרות לבקר בגלריות והמוזאונים.

עלינו להתאים את עצמנו לרוח התקופה, וכיאה לעולם האמנות לחשוב מחוץ לקופסא ולמצוא פתרונות יצירתיים אשר יאפשרו לנו לתת ביטוי ויזואלי לפרי דמיונו,

הפיקה Universal Art  תערוכת אמנות המוצגת כספר וירטואלי, ותכלול אירוע Zoom במעמדו של היוצר יורם טהרלב האמנים והאמניות.

למעבר לתערוכה – לחצו כאן:  https://my.flipbookpdf.net/93bYz

שיהיה לנו יום מלא בצבע ובריאות!

*** תמונת הנושא מתוך התערוכה: ארנון קרמר – קום והתהלך בארץ

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן