"בשבילך אופניים" – קמפיין ראשון מסוגו לעידוד רכיבת נשים על אופניים

"בשבילך אופניים" – קמפיין ראשון מסוגו לעידוד רכיבת נשים על אופניים

סדנות רכיבה, תיקון וקישוט אופניים * פריסת שילוט עירוני עם דמויות נשיות * הקמת קהילת רוכבות עירונית * שבילי אופניים מופרדים ובטוחים

 

על אף שנדמה ש"כולם" החלו לאחרונה לרכוב על אופניים, רק 23% מהנשים בעיר רוכבות עליהם, בניגוד ל-42% מהגברים!
זו בדיוק הסיבה בגינה משיקה החודש עיריית תל אביב-יפו את בשבילך אופניים, קמפיין חדש שמטרתו עידוד רכיבת נשים על אופניים והפיכת האופניים לכלי התחבורה המועדף עליהן בהתניידות העירונית היומיומית.

 

במסגרת הקמפיין מקיימת העירייה שלל פעולות ופעילויות, בהן:

  • סדנות מגוונות: רכיבה למתחילות, לבנות הגיל השלישי ולאימהות ובנותיהן; תיקון וקישוט אופניים. הסדנות מתקיימות ברחבי העיר בחינם.
  • תליית כ-200 שלטים עירוניים עם דמות של אישה רוכבת לאורך שבילי אופניים ראשיים כגון משה דיין, פנקס, טיילת הרברט סמואל ופארק המסילה.(מצ"ב תמונות)
  • קיום ועידוד קהילת רוכבות- קהילה שהחלה כקבוצת פייסבוק מתוך רצון להבנת צרכי הרוכבות והצפתם מול מקבלי ההחלטות, הפכה במהרה לקהילה פעילה שמפגינה לא מעט נוכחות גם בשטח.
  • סלילת שבילי אופניים חדשים ומופרדים היטב מהמדרכות ומהכביש ברחובות ראשיים כגון דיזנגוף, בן יהודה והרצל וברחובות משניים רבים בתוך שכונות העיר.
  • החודש נכנסו למערך התל אופן החשמלי 150 זוגות אופניים מונמכים שמותאמים במיוחד לנשים.

 

מנתונים שנאספו בעיריית תל-אביב-יפו באשר לשימוש באופניים ובכלים בלתי ממונעים אחרים עולה כי כרבע מהנשים בעיר רוכבות על אופניים, בהשוואה ליותר משליש מהגברים; כי שיעורי הרכיבה על כלים דו גלגליים אחרים (כגון קורקינט) נמוכים אף הם בקרב נשים בהשוואה לגברים – 9% לעומת  22% בהתאמה; כי רק 7% מהנשים משתמשות בתל אופן לעומת 15% מהגברים; כי 84% מהנשים שלא רוכבות על אופניים לא רכבו כלל בשנים קודמות ו- 9.3% מהן הפסיקו לרכוב משיקולי בטיחות.

 

קמפיין "בשבילך אופניים" הוא חלק מתכנית אסטרטגית רחבה לקידום נשים ושוויון מגדרי בתל אביב-יפו, בין היתר בתחום התחבורה, על זוויותיו השונות – תכנון ותשתיות, ניראות מגדרית, תחבורה ציבורית וכמובן, רכיבה על אופניים וקורקינטים. מדובר על תכנית ראשונה מסוגה בארץ, המקודמת ע"י הרשות לחוסן ושוויון חברתי בשיתוף עם הרשות לתחבורה, תנועה וחניה בעירייה.

לצד יצירת סביבה בטוחה ורציפה עבור הרוכבות, רשת השבילים המשודרגת נועדה גם כדי לפנות את המדרכות מרוכבים ולאפשר צעידה בטוחה של הולכי והולכות הרגל.

 

סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי: ״כניסת אופניים לשימוש אי אז במאה ה-19 אפשרה לנשים ניידות וחירות במרחב הציבורי והם הפכו סמל לשחרור. לצערי, איפשהו בדרך, החיבור אבד ונוצרו מחסומים שהובילו לירידה משמעותית במספר הרוכבות בהשוואה למספר הרוכבים. הגיע הזמן להחזיר עטרה ליושנה, ועל כן אנחנו יוצאות לקמפיין הרחב הזה. אם אנחנו רוצות לייצר שינוי אמיתי בדרך, אנחנו חייבות שכולן וכולם יהיו שותפים לו.״

 

מוטי רייף,  חבר מועצה ויו"ר הוועדה לשוויון מגדרי: "קמפיין עידוד הרכיבה הוא חלק ממהלך פורץ דרך שיהפוך את תל אביב-יפו לעיר בטוחה, מותאמת ושוויונית יותר עבור נשים. הרשות לחוסן ושוויון חברתי בעיריית תל אביב יפו מקדמת תוכנית מקיפה שמטרתה להטמיע שוויון מגדרי בכל נושא בו מעורבת העירייה. את השינוי תרגיש כל תושבת ומבקרת בעיר".

 

עיריית תל אביב-יפו פועלת לחיבור רשת שבילי האופניים, כדי להקל על ההתניידות ולחבר את שכונות העיר למוקדי תעסוקה ועניין באמצעות רכיבה בטוחה ורציפה שתאפשר גם חיסכון בזמן.
היעד העירוני לשנת 2025 הוא הגדלת מספר הנסיעות שמתקיימות באופניים בכלים אישיים מ-11% ל-22% והרחבת הפריסה של שבילי האופניים מ-160 ק"מ שיש כיום ל-310 ק"מ.  עד סוף שנת 2021 לבדה צפויים להיסלל עוד כ-30 ק"מ של שבילי אופניים בכל רחבי העיר.

 

לינק למידע על פעילויות העירייה במסגרת הקמפיין באתר העירייה- https://bit.ly/3B625jy

 

קרדיט תמונת הנושא: מירי גטמון.

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן