נפתח מתחם לב ההר בפארק אריאל שרון

חזון אריאל שרון התגשם – הבוקר נפתח מתחם לב ההר בפארק אריאל שרון

הבוקר, (יום ג`) נערך אירוע חנוכת מתחם לב ההר, בפארק אריאל שרון בנוכחות השר להגנת הסביבה עמיר פרץ, משפחת שרון, ראשי ערים ומכובדים נוספים. האירוע, במלאות 30 לפטירתו של ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון ז"ל מהווה את שיאו של תהליך שיקום הר הזבל והפיכתו לריאה ירוקה.

האירוע נפתח בגזירת הסרט וקביעת מזוזה במרכז המבקרים החדש שבו צפו בהקרנת בכורה, השר והאורחים, במיצג מולטימדיה מיוחד המתאר את סיפורו של הר הזבל החל מתקופת הבריטים ועד הפיכתו לפארק פורח, כיום. לאחר מכן נטעו בניו של אריאל שרון ז"ל, עומרי וגלעד יחד עם ביתו של עומרי, איה והשר עמיר פרץ, שני עצים שהובאו במיוחד מחוות השקמים, ב`שדרת המייסדים` – מתחם נטיעות בו נשתלו עצים על ידי פוליטיקאים בכירים ושותפים פעילים להרמת המיזם.

לסיום נערך סיור קצר בו זכו האורחים לראות את האגם האקולוגי רחב הידיים שנבנה במקום, ומימיו יגיעו מבריכות אגירה תת קרקעיות הנמצאות על ההר, שבילי ההליכה סביב האגם עם שילוט הנותן הסבר על התהליכים הסביבתיים. אמפי ירוק שכולל כ – 500 מקומות ישיבה ומיועד לאירועים ומופעים. תשתית לבית קפה/מסעדה שצפויה להיפתח באביב הקרוב. צמחיה ומדשאות רחבות ידיים, שבילי אופניים, פינות ישיבה ועוד.

השר, להגנת הסביבה עמיר פרץ סיכם את האירוע ואמר בנאומו:"כמי שמאמין כל חייו בצדק חברתי ומאז שהגעתי משרד להגנת הסביבה אני רואה את הקשר הבל ינותק בין צדק חברתי לצדק סביבתי, כאשר אני חושב על הר פסולת שהמאבק להפוך אותו לפארק יצר איחוד כוחות בין אוכלוסיות שונות ומגזרים שונים, דתיים וחילוניים, אוכלוסיות חזקות וחלשות, מרכזי ערים ופריפריות, ערבים ויהודים ואפילו צפונים ודרומים חברו להם יחדיו."

פרץ הוסף ודיבר על חזונו של אריאל שרון שהוגשם במעמד זה: "אריק, שכינו אותו " הבולדוזר", ידע לשלב את תפיסת הפיתוח והבניה עם ההגנה על הטבע והאדמה, ולכן בצד היותו סמל למאבק והקרבה למען ביטחון המדינה, הרי ניתן לראות כמה ידע להעריך את "אמא אדמה" ואת הצורך להגן לא רק על גבולותיה אלא גם על שורשיה".

נקודת ציון זו אשר נחגגה היום מהווה את השלמת התהליך המאסיבי והרציני של הר חיריה המהווה רק כ-100 דונמים מהפארק המשתרע על כ-8,000 דונמים. עבודות השיקום הסתיימו ותהליך הפיתוח, במרכזו של ההר הושלם.

משה בורוכוב, מנכ"ל פארק אריאל שרון הסביר בנאומו: "אומנם, כבר ניתן לראות פארק הפתוח למבקרים, אך זהו רק חלק קטן מתוך מה שעוד צפוי להיבנות ולהיות תחת קורת הגג של `פארק אריאל שרון`. תוך זמר קצר נצליח ליצור פה ריאה ענקית ירוקה לרווחת התושבים שתעמוד בקנה אחד עם פארקים גדולים ומוכרים בעולם" .

פארק אריאל שרון, הינו אחד מהפרוייקטים הגדולים בעולם בתחום השיקום הסביבתי וייחודו בהפיכת תא שטח שחלקו זוהם, לפארק מטרופוליני. ההחלטה על הקמת הפארק נקבעה בשנת 2005, לאחר שנים של מאבק ציבורי, אז החליט ראש הממשלה דאז, אריאל שרון לבטל את תוכניות הבינוי ולשמר את המתחם כריאה ירוקה. עד היום, הייתה הממשלה, באמצעות המשרד להגנת הסביבה, התמיכה הכלכלית העיקרית והשקיעה עשרות מיליוני שקלים בהקמת המיזם.

הר הזבל שהפך לזהב הינו פרויקט הנדסי, אדריכלי וביצועי המבוסס על מספר עקרונות אקולוגיים ובראשם עיקרון הקיימות. כך למשל, נעשה שימוש בחומרי בנייה ממוחזרים, בשטחי הפארק נבנו בריכות אגירה תת קרקעיות, המשמשות לאיגום מי גשמים בחודשי החורף לטובת השקיית הצמחייה בקיץ, שאיבת גז מתאן מבטן ההר, הנוצר מהתפרקות הפסולת, משמש להפקת אנרגיה ירוקה ומסייע להפחתת גזי החממה ועוד.

כיום, יושב מתחם לב ההר (חיריה לשעבר) על 16 מיליון קוב זבל המשמשים לבסיסו של ההר, בהם הושקעו כ-170 מיליון שקלים לשיקום, הסתת הנחלים ותשתיות הפארק. 500 מיליון שקלים נוספים יושקעו בעתיד בפיתוח יתר שטחי הפארק. כיום, לאחר 3 שנים, כבר 2,500 דונם נגישים לרווחת הציבור.

כמו כן, בטקס הפתיחה המרשים ניתנו אות הצטיינות ביניהם 3 פעילים מצטיינים  מגוש דן על פועלם לאורך השנים בקידום והקמה של הפארק.

עובד חוגי – שכונת התקווה

עופר רמתי – כפר שלם

סטלה אבידן – יד אליהו

השותפות הפעילה שלהם הביאה לתוצאות נפלאות מרשימות ואפשר לומר שהם מקור גאווה לכולנו .

(דווח ע"י איציק גיני פעיל חברתי).

המידע והתמונה באדיבות – אתר הפארק.

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן