קבינט הדיור של הממשלה אישר פה אחד את ההצעה לשכירות הוגנת

העלאת שכר הדירה תוגבל * יוסדרו חובות וזכויות השוכר והמשכיר * ייקבעו סטנדרטים לדירה ראויה * אפשרות לפינוי מהיר של דייר בעייתי

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, הציג אמד (שני) בפני קבינט הדיור את התכנית לקידום שכירות הוגנת, לבקשת שר האוצר יאיר לפיד. זאת במטרה להתמודד עם מצוקת השכירות ולהביא בשורה לשני מיליון השוכרים בישראל.

מטרת ההצעה להגביר את היציבות והוודאות לשוכרי הדירות במקום מגוריהם, לייצב את עליות המחירים התלולות, להפחית את החיכוכים בין שוכרים ומשכירים ולהעלות את רמת התחזוקה של דירות שכורות.

הצעת המדיניות גובשה על סמך מחקר משווה בינלאומי מקיף אשר בחן כ-30 הסדרים בתחום השכירות ברחבי העולם. ההמלצות מתמקדות בשוק השכירות הקיים ובכך מהוות מהלך משלים למאמצי הממשלה להקמת שוק שכירות מוסדי. את התכנית גיבש צוות עירוני בהובלת יחידת הצעירים העירונית.

הצעת המדיניות כוללת שלושה מרכיבים:

1.       ייצוב עליות המחירים התלולות בשכר הדירה: מרגע חתימת החוזה, למשך תקופה (שלוש שנים) עדכון שכר הדירה יתבצע אחת לשנה עד לשיעור מקסימלי בגובה של מדד המחירים לצרכן. מנגנון זה יהיה בתוקף גם במקרה של חילופי שוכר. הממשלה תסמיך רשויות מקומיות אשר יאמצו ויאכפו מנגנון זה בשטחן.

2.      הסדרת יחסי השוכר והמשכיר: עיגון זכויות וחובות השוכר והמשכיר בחוק, בנושאים כגון: תיקון ליקויים בדירה, חובות יידוע, תשלומים נלווים לשכר הדירה, ביטחונות, וסיום השכירות. כמו כן יתאפשר הליך פינוי מהיר של שוכר אשר ביצע הפרה יסודית של החוזה.

3.      סטנדרטים בסיסיים לדירה נאותה: ייקבעו תנאים נאותים לדירה שכורה, כגון הימצאות פתחי אוורור ומים זורמים, ותינתן לרשויות המקומיות סמכות פיקוח על דירות שאינן עומדות בתנאים.

ממחקר שנערך על ידי מזא"ה 9, בית הצעירים העירוני, עולה כי למעלה מרבע ממשקי הבית בישראל, מתגוררים בשכירות (26.9% ), וכי בתל אביב-יפו לבדה, שיעור השוכרים מבין התושבים הצעירים (גילאי 18-35) מגיע לכ-82%.

במסגרת התכנית לקידום שכירות הוגנת שהציגה היום העירייה, ערך בית הצעירים העירוני משאל בקרב למעלה מ-1,000 שוכרי דירות תושבי תל אביב-יפו וערים נוספות. תוצאות המשאל העלו כי 32% דיווחו ששילמו על הוצאות שאמורות להיות באחריות בעל הדירה (למשל, תיקוני בלאי בתשתית).

65% דיווחו כי בעל הדירה אינו ממלא את חובותיו בצורה מספקת בנוגע לתיקונים ותחזוקת הדירה. 72% דיווחו שהעלו להם את שכר הדירה השנה, מתוכם ל-25% הועלה שכר הדירה ביותר מ-300 ₪. בנוסף,  92% מהנשאלים דיווחו כי החוזה שלהם הוא לשנה אחת בלבד, ו- 51% דיווחו שעברו לפחות 3 דירות ב-5 השנים האחרונות.

ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי: "שוק השכירות הישראלי הוא שוק פרוץ, עליות המחירים התלולות, היעדר היציבות והחיכוכים בין שוכרים למשכירים שוחקים את הצעירים. זה לא שוק חופשי, זה שוק ללא כללי משחק ואת החגיגה הזו הגיע הזמן לסיים באמצעות חוק שיעשה סדר ויטיב גם עם בעלי הדירות".

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן