דרום העיר בתנופה: שכונת נווה שאנן הולכת לשנות את פניה

1,100 יחידות דירות חדשות * אקסלרטור יזמות חברתי * מתחם תעסוקה ומסחר * שוק אוכל בינלאומי

הועדה המקומית תל אביב-יפו אישרה היום (ד') והחליטה על הפקדת תכנית מתאר מפורטת (תב"ע) לאזור התחנה המרכזית הישנה (מרחב רח' השומרון). התכנית מתפרשת על פני כ-78 דונם, בין הרחובות  מנחם בגין, הגדוד העברי, י.מ. סלומון והנגב ואשר כוללת בתוכה את שטח רציפי התחנה המרכזית הישנה. מדובר באחת מעתודות הקרקע הפנויות הגדולות והחשובות במרכזה של העיר.

אזור רציפי התחנה המרכזית הישנה נמצא בחלקו בבעלות העירייה, ייעודו ציבורי וכך הוא נותר גם בתכנית החדשה שתהפוך את המקום לכיכר ציבורית עירונית שתהווה מוקד תרבות ובו גם ביתה החדש של להקת בת שבע. יתר שטחי התכנית, רובם בבעלות פרטית ישמשו למגורים.

התכנית מצטרפת לפעילות מאומצת שהחלה בשנים האחרונות ובמסגרתה נעשים מאמצים רבים לשינוי המציאות בנווה שאנן. באיזור צפוי להיפתח בקרוב מרכז קהילתי חדש, ניתנות מלגות לסטודנטים, מתארח שוק האוכל הבינלאומי ובחודשים הקרובים יושק מתחם "הרציף" אשר ישמש כאקסלטור ליזמות חברתית בשיתוף עמותת 8200.

רקע לתכנית: מתחם השומרון סבל בעשורים האחרונים מהיעדר פיתוח ומהידרדרות פיסית, אורבנית וחברתית.

התכנית החדשה יוצרת מרחב תכנוני המשלב מגורים, תעסוקה ומוסדות תרבות, המהווים חיבור משדרות רוטשילד שבליבת מרכז העסקים ההיסטורי של העיר עם שכונות המגורים שממזרח ולאורך שד' הר ציון בואכה פארק החורשות.

בכך מיישמת תכנית מרחב השומרון שאושרה ע"י הועדה המקומית את עקרונות תכנית המתאר החדשה – תא/5000.

התכנון כולל פיתוח מתחם בעל מובהקות עירונית אינטנסיבית, באופן היוצר עירוב שימושים של תעסוקה, מגורים, מסחר בעוצמות גבוהות ומוקד תרבותי לאזור כולו.

התכנית כוללת רצף מעברים להולכי רגל ורוכבי אופניים וכן הסדרת מערך התנועה לצורך חיבור של תנועת הרכבים והתחבורה הציבורית ושילובם עם מערכת הצירים הירוקים העירונית.

את התכנית חוצה מתחת לפני הקרקע קו הרכבת הקלה – הקו הירוק, מדרומה על רח' לוינסקי יעבור הקו הסגול.

בלב שכונת נווה שאנן מתוכננת תחנת לוינסקי ובהמשך צפונה תחנת צומת מעריב.

עקרונות התכנון-

• פיתוח מתחם בעל מובהקות עירונית אינטנסיבית, כאשר במרכזו הכיכר העירונית הציבורית ומבני הציבור העירוניים  במקום ששימש בעבר את רציפי התחנה המרכזית הישנה. מתחם זה יהווה מוקד תרבותי לאזור כולו ולעיר בכלל. במרחב הציבורי ששטחו כ-10 דונם, מתוכנן בין היתר מרכז המחול החדש של להקת בת שבע.

הכיכר הציבורית העירונית המתוכננת מהווה נקודת סיום לציר שד' הר ציון המתחדש הקושר את פארק החורשות למתחם.

• מערך השטחים הפתוחים הנוספים וצירים ירוקים להולכי הרגל מהווים  חולייה מקשרת בין שכונת נווה שאנן עם אזור המע"ר ההיסטורי של תל-אביב – יפו, הכוללים את גן החשמל, רח' אלנבי ושד' רוטשילד.

• המרחב העירוני המתוכנן, מנצל את הנגישות התחבורתית למערך קווי הרכבת הקלה והקרבה למרכז העסקים ההיסטורי של תל-אביב וקובע בינוי עירוני אינטנסיבי הכולל תמהיל משתנה של יחידות מגורים המהווים עוגן של פעילות מתמשכת לאזור כולו. רוב המבנים כוללים קומת הקרקע מסחרית הפונה לרחובות הסובבים ולמרחבים הציבוריים הפתוחים.

• בלב המתחם קיים מבנה בית באר החסום כיום בין הדוכנים והסככות שמדרום למפגש רח' שומרון הקיים ושד' הר ציון, מבנה זה ישוקם וישומר ויהווה חלק ממרחב נופי פתוח.

• יצירת תוואי חדש לרח' השומרון, שיחפוף מעל קו הרק"ל (הקו הירוק) העובר בתת הקרקע מתחת לתוואי רח' שומרון. בכך מושג ניצול יעיל של שטחי המקרקעין. מצב זה מאפשר את הגדלת המרחב הציבורי הפתוח ששימש בעבר את רציפי התחנה המרכזית הישנה וכן פיתוח גינה ציבורית סביב מבנה בית הבאר הקיים.

קרדיט הדמיות: קייזר אדריכלים ומתכנני ערים

שטחי הבנייה כוללים:

מגורים: 1,160 יח"ד מהן 20% דירות קטנות ובשטח בנוי כולל של כ-130,000 מ"ר.

תעסוקה: 153,000 מ"ר

מבני ציבור: 33,500 מ"ר

שטחים פתוחים ומבני ציבור: 16 דונם.

גובה הבניינים נע בין 11 קומות לצד רח' הגדוד העברי ו-35 קומות לצד דרך מנחם בגין.

פעילויות ומיזמים עירוניים בשכונת נווה שאנן:

"הרציף" – אקסלרטור ומתחם ליזמות אורבנית בלב שכונת נווה שאנן:

עיריית ת"א-יפו, בשיתוף עם התכנית החברתית של 8200, מקימה בימים אלה תכנית האצה ייחודית ליזמות אורבנית-חברתית במסגרתה תקדם מיזמים העוסקים בסביבת האורבנית, בצמצום פערים חברתיים וברווחה. בין היתר, יושם דגש על מיזמים שישפרו את איכות החיים של תושבי דרום העיר ושכונת נווה שאנן כגון: דרי הרחוב, בדידות קשישים, ואתגרים הנוגעים לנראות הרחובות והסביבה האורבנית. העירייה והתוכנית החברתית של 8200 יציעו חלל עבודה משותף בנווה שאנן, ליזמים ויפעילו תכנית במסגרתה ייבחרו כ-12 מיזמים שייקחו חלק באקסלרטור בין חמישה חודשים אינטנסיביים לפיתוח המיזמים. הגשת המיזמים לתוכנית תתאפשר עד ה-15 בנובמבר 2017 באמצעות האתר של התכנית החברתית של 8200.

"שוק אוכל עולם" במתחם הרציפים:

שוק האוכל אשר יתארח במתחם הרציפים של נווה שאנן יפעל במתכונת של שווקי אוכל בינלאומיים בערים גדולות ברחבי העולם. השוק כולל דוכני אוכל אותנטי ממדינות שונות, ומבליט את המגוון התרבותי של השכונה. פיילוט הושק בלילה הלבן של תל אביב 2017 ונמשך שני סופי שבוע רצופים, במהלכם ביקרו בשוק 23,000 איש. האירוע הצליח למשוך פעילות חיובית למתחם הרציפים, שעבר מתיחת פנים, וכעת נבחנת הפיכתו למיזם קבוע. בסוף השבוע שבין 2-4 בנובמבר יתקיים אירוע נוסף בסימן אוכל אסייתי.

קרדיט תמונת הנושא: גיא יחיאלי

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן