לראשונה בישראל: עיריית תל-אביב-יפו תעניק תו ירוק לעסקים אשר שומרים על הסביבה

המטרה: לעודד עסקים לאמץ את עקרונות הקיימות, ובכך לצמצם צריכת משאבים ויצירת זיהומים סביבתיים * בעיר תל-אביב-יפו פועלים כיום יותר מ-50,000 עסקים

עיריית תל-אביב-יפו יוצאת בפרויקט חדש להענקת תו ירוק לבעלי עסקים בעיר, אשר נקטו בהצלחה בפעולות לצמצום צריכת משאבים ומטרדים סביבתיים.

ראש העירייה, רון חולדאי, אמר כי עיריית תל-אביב-יפו חרטה על דגלה את נושא הקיימות האורבנית. "העירייה משקיעה מאמצים ומשאבים רבים לעידוד תחום הקיימות בעיר. לצד סלילה של כ- 120 קילומטרים של שבילי אופניים, הורדה משמעותית של מספר הימים המזוהמים, חלוקת הקומפוסטרים – ופרויקטים עירוניים נוספים, היום אנו מזמינים גם את המגזר העסקי להיות שותף בעשייה הירוקה. יוזמת "התו הירוק" תאפשר הן את המשך פיתוח תחום הקיימות בעיר, והן את המשך הידוק הקשר של העירייה עם העסקים הפועלים בה".

בעיר תל-אביב-יפו פועלים כיום יותר מ- 50,000 עסקים. בדומה לערים אחרות בעולם, המגזר העסקי בעיר אחראי לצריכת משאבים אינטנסיבית, ובמקרים רבים גם ליצירת זיהומים ומטרדים סביבתיים. בשלב הראשון תבצע העירייה פיילוט בקרב חמישה עסקים, מתחומים שונים, בשכונת ביצרון רמת ישראל. בתחילה יבדקו שני תחומים בלבד: התייעלות אנרגטית וחיסכון במים, וזאת במטרה לקצץ כ- 20% מחשבונות אלה. על מנת להשיג את המטרה, יקבל כל עסק רשימת הנחיות לפעולה (צ'ק ליסט), וליווי מלא של נציג העירייה בתהליך. לאחר סיכום הפיילוט ייקבעו קריטריונים כמותיים מדויקים למדידת עמידת העסק בתנאי תו ירוק, והפרויקט יורחב לעסקים נוספים ברחבי העיר.

הענקת התו הירוק לעסקים תתבצע כחלק מפרויקט "קיימות שכונתית", אשר מתרחש בחצי השנה האחרונה בשכונת ביצרון רמת ישראל. פרויקט זה שם דגש על עשייה סביבתית ברמת השכונות, מתוך תפיסה שנושא הקיימות הינו מנוף לא רק לשיפור איכות חיי התושבים בסביבתם, אלא גם להעצמה קהילתית, חינוך לצרכנות נבונה ובניית שותפות מתמשכת בין העירייה לבין התושבים והעסקים בעיר. בתכנית: פעילויות עירוניות ויוזמות קהילתיות כגון שיפוץ ירוק של מבני ציבור ומבנים פרטיים, סקרי אנרגיה בבתי מגורים ועסקים, הקמת מרכזי הפרדת פסולת וסבסוד קומפוסטרים, סלילת שבילי אופניים וחלוקת מפת שבילים.

המתודה התיאורטית אשר עומדת בבסיס המהלך הינה גישת "חיים של עולם אחד" – מתודה בין-לאומית שפותחה על ידי ארגון Bioregional. על פי גישה זו, שכונה מקיימת היא זו שמצליחה לייצר איכות חיים בטביעת רגל של עולם אחד, כלומר שאורח החיים של תושביה אינו מהווה עומס יתר על היכולות של כדור הארץ. גישה זו אומצה ברחבי העולם, בין היתר בתכנון, ביצוע ותפעול אולימפיאדת לונדון 2012.

חזון "חיים של עולם אחד" מתורגם לתכנית פעולה שכונתית באמצעות 10 ערוצי פעולה שיחד נותנים מענה לכלל היבטי הקיימות:

המידע האדיבות עיריית תל אביב.

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן