ראש הממשלה נתניהו חנך את משכן גוגל החדש בתל אביב

ראש הממשלה בנימין נתניהו חנך אמש את משכן גוגל החדש בתל אביב.

צילום: לע"מ

במהלך האירוע אמר ראש הממשלה את הדברים הבאים:

"יש רגעים שיש נחת לראש ממשלה, זה אחד מהם. לבוא הנה ולראות את ההתפרצות הגדולה הזאת של יזמות, יצירה ומחשבה חופשית נוסקת מעלה זה בהחלט מרגש, זה גם מזכיר לי כמה דברים שאולי מחדדים באיזו מהירות אנחנו מתקדמים.

אני קצת יותר מבוגר מכם, לפני 40 שנה, אחרי חמש שנות שירות בצה"ל הגעתי לאוניברסיטת M.I.T ואני רוצה לספר לכם שלושה דברים שיחדדו לכם את גודל השינוי שאנו מצויים בו: כיוון שהייתי חמש שנים מבוגר יותר מרוב התלמידים הצעירים שהיו שם, חשבתי שכדאי שאשלים קצת זמן. שם היה נהוג שאם אתה עושה בחינה, נניח במתמטיקה, ועברת אותה – עבר הסמסטר. ובכן, למדתי קצת והלכתי לבחינה הראשונה במתמטיקה, נכנסתי במסדרון הגדול של M.I.T באולם הכניסה וראיתי התקבצות אדירה ורעש של סטודנטים שרבים אלה עם אלה בכניסה לחדר הבחינות. אחרי שפילסתי את דרכי לתוך לב ההמולה, ראיתי על מה הם רבו – היה שם סטודנט, שהחזיק בידיו מתקן בגודל בינוני, והשאלה הייתה אם מותר לו להיכנס עם המתקן או לא, הרי כולנו היינו כמובן עם סרגלים, סרגלי חישוב, והוא היה עם מתקן אלקטרוני – זה היה מחשב כיס, לא מכיר כיס שהיה מכניס את המתקן הזה, אך זה היה מחשב הכיס הראשון. בסוף הוחלט לא לתת לו להיכנס עם המחשב הזה.

משם הלכתי למרכז הסטודנטים, בו צפו בשקיקה בסדרת טלוויזיה שכבר הייתה אייקונית באותה תקופה. בסדרה ראו דברים מופלאים שהם כמובן דמיוניים, למשל, אנשים מדברים זה עם זה בטלפון, אבל זה לא טלפון – הוא לא מחובר עם חוט והוא נפתח כמו איזה מ.ק צבאי ונסגר, אבל מאוד קומפקטי, נשמע דמיוני. ויכולים לקרוא לאיזה מחשב ואומרים לו – תביא לי אינפורמציה על… מאיר ברנט, וזה מביא, תוך שנייה, נשמע דמיוני. אבל איך אומרים? 3D Printing, אולי אנחנו בדרך, אני לא יודע.

אלה היו הדברים שהיו אז וזה מאוד סקרן אותי, אז הלכתי משם לכיתה שהכינו אותה במיוחד אז, לכיתה הזו קראו 'יזמות'. באו חמישה סטודנטים, שלושה היו ישראלים – אני אחד מהם, ולכיתה הזאת היו מביאים אנשים. אחד האנשים שהביאו היה אדם צעיר בשנות ה-20 שקראו לו ריימונד קורצווייל, והוא הביא משהו שהוא פיתח באמת באיזה גאראג' וזה היה, איך הוא קרה לזה? Kurzweil Reading Machine for the Blind, זה פענח טקסט על סמך ניתוח של כללים מסוימים באותיות – איך נראה A, איך נראה B, ומתוך זה פירוש המילים, ומתוך זה לתוך הקראה ממוחשבת של המילים בפונטיקה מוזרה. כמובן לאן זה התפתח אתם יודעים, ולכיוון השני ולכל מה שמתרחש כרגע.
אני מספר לכם את הדברים האלה, מלפני 40 שנה. עכשיו מה שנראה דמיוני הופך ליום-יומי, עברנו את זה ועוברים זאת במהירות גדולה מאוד. העולם מתפתח בכיוון הזה, הוא טס לכיוון הזה ואנחנו טסים בראש המבנה. אני מייחס לנושא חשיבות עצומה. זאת אומרת – ההתפרצות של הידע האנושי, ההתקדמות העצומה של הטכנולוגיה, היכולת לייצר מוצרים קונספטואליים, מוצרים של המוח – זה הערך המוסף הגדול ביותר, וזה גם בפוטנציה העושר הגדול ביותר מבחינת משאבים שיש לחברה, ואנחנו משופעים במשאבים האלה ואתם מייצגים זאת. מבחינתי זה דבר שאנחנו חייבים להמשיך לקדם אותו.

אומנם אנו חיים באיזו מין אנומליה, כי בצד המרוץ לקדמה הפנטסטית הזאת יש גם רגרסיה, במיוחד באזורנו – חוזרים לקדמת ימי הביניים, וזה מאבק לא פשוט. אך בסוף הידע ינצח והחופש ינצח, והסקרנות האנושית תנצח, והרצון לבחור – הרצון הזה גם הוא ינצח. לכן אני מייחס חשיבות לא רק כלכלית, אלא כלכלית ותרבותית, במאבק הזה, במרוץ הזה שאנו נתונים בו.

בניגוד למה שחושבים, בלי יזמות לא חשוב אם יהיה לכם את כל שאר הדברים, אם אין חופש ליזמות ומרחב ליזמות וסביבה שתומכת ביזמות, כל שאר ההשקעות – לא יובילו לשום מקום. לכן העידוד של היזמות וסביבה שתומכת ביזמות ובפיתוח עסקי, זה דבר חיוני וזה דבר שבידל את מדינת ישראל בשנים האחרונות, משום שבסוף לא הממשלה מקדמת את מירב העשייה בתחום, אלא אתם כיזמים ויזמות.

נושא החינוך, גם הוא חשוב בו זינקנו באמת לקצה הפירמידה בעשייה, ביזמות, בטכנולוגיה.
כשהייתי ראש אופוזיציה, חשבתי "איך נעשה שינוי במערכת החינוך בישראל?" ומישהו אמר לי "זה פשוט". הביאו לי שקף שבו היה חץ ובמעלה החץ, למעלה, היה כתוב "תשומות" ולמטה היה כתוב "תפוקות". Input, חץ, Output. מכל מה שלמדתי, גם בסקטור הפרטי, גם בצבא וגם בחיים הציבוריים, החץ עובד בדיוק הפוך. כלומר, אם אתה יודע מה ה- output, תכוון את ה-input בהתאם, תכוון את ההשקעה שלך, אל תחשוב על הוצאה – תחשוב על השקעה, תחשוב על התוצאה ומהתוצאה תבנה את ההשקעה.

החינוך מעלה את היכולת התחרותית של תלמידי ישראל בתחומים העיקריים – במתמטיקה, במדע, בשפה, ואני מוסיף גם, במקורותינו, אתם עושים כאן חדרים וירטואליים שנכנסים למוזיאון ישראל ולהיכל הספר, בעיניי זה חשוב, אנחנו לא שוכחים את מקורותינו, מאין באנו. ובכן, זה הדבר השני שאנחנו חייבים לעשות, לפתח את החינוך, את היזמות ואת החינוך.

דבר נוסף, הוא דבר שאמרתם כאן, שאני מוכרח להגיד שאני מאוד מתלהב ממנו, חושב שהוא נותן ערך למה שאתם עושים כאן, וזה מאוד ריגש אותי שאמרתם, שעל אף העולם הדיגיטלי והווירטואלי שאנחנו נמצאים בו, אין תחליף למפגש. ישיבה עם בן אדם, לדבר איתו, לתקשר איתו או איתה, על מנת להפרות ולייצר דברים ורעיונות חדשים. הכללה של אנשים, של ציבורים שונים, במערכות החיים שלנו זה הדבר שיכול לתת לנו עוד תרומה רבה. אני מתכוון להכללת הציבור החרדי בשוק העבודה, הכללת הציבור הערבי, הנשים המוסלמיות, הגברים החרדים וגם בני ובנות זוגם. אני חושב שהדבר הזה יוסיף לנו הרבה הרבה מאוד כוח יצירה וכוח עשייה.
בסופו של דבר מה שאני מבקש מכם, כדי להצליח, שהמדינה תצליח חשוב שאתם תצליחו, בסוף השמיים הם הגבול שלכם, ואני מקווה שתעפילו הרבה יותר גבוה מזה, אני בטוח שתעשו זאת. הרבה הצלחה וברכות למרכז החדש, תודה רבה לכם".

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן