הודעת משרד הבריאות בנושא התפרצות דלקת כבד נגיפית A במחוז תל-אביב

במהלך שנת 2012 החלה התפרצות של דלקת כבד נגיפית A במחוז ת"א. מאז תחילת שנה שעברה דווחו ללשכת הבריאות 69 מקרים לעומת 7 במהלך כל שנת 2011, 74% מהחולים הם תושבי דרום תל אביב ובת ים (51 חולים).

קבוצת הגיל העיקרית הינה צעירים בני 25-34 שנים. 66% מהחולים גברים. מאפיינים של שימוש תוך-ורידי בסמים או דרות רחוב (homeless) נמצאו ב-12 מהמקרים (17%).

מתבצעות בדיקות מולקולאריות בדגימות נסיוב במטרה לאמת אבחנות הנמצאות בספק וכדי לאפיין האם מדובר בזן נגיף המשותף לכל המקרים.

בבדיקה של האגף לאפידמיולוגיה ברמה הארצית נמצא ששיעורי התחלואה במחוז תל אביב עלו, בפרט מהמחצית השנייה של 2012, לשיעורים חריגים בהיקפם למחוז בהשוואה לשנים עברו, וכן שיעורים אלו מתמשכים מחוץ לעלייה העונתית של תקופת הקיץ, הנצפית לעיתים גם במחוזות אחרים. במהלך חודש ינואר 2013, לא דווחו מקרי צהבת A מחוץ למחוז ת"א.

במחוזות האחרים בארץ לא דווחה עלייה מתמשכת ושאיננה ספוראדית בהיקפה בשנים 2010-2012, למעט בנפת אשקלון בשנת 2012. בנפת אשקלון בשנת 2012, רשמה עלייה בשיעור התחלואה, בפרט במחצית השנייה של השנה, ובהיקף קטן יחסית לשיעור במחוז ת"א. שבעה מתוך 9 חולים מדווחים ב 2012 בנפת אשקלון היו ילידי או יוצאי בריה"מ לשעבר, כאשר 6 מתוכם הם צעירים בגילאי 20-44 וחמישה מתוך אלו הם גברים.
פרופיל אפידמיולוגי זה יכול היה להתאים לפרופיל ההתפרצות במחוז ת"א אולם בחקירה פרטנית של לשכת הבריאות אשקלון נשללו בשלב זה חשיפות אפשריות הקשורות להתפרצות הנוכחית.

הנחיותינו ברמה הארצית:

1. הקפדה על מתן החיסון במסגרת שגרת החיסונים בטיפות חלב במועדים המומלצים על ידי משרד הבריאות.
2. השלמת חיסונים עד גיל 17 שנים על פי ההנחיות בתדריך החיסונים.
3. חיסון עובדי בריאות על פי ההנחיות בחוזר מנכ"ל מס' 28/11 מיום 16.11.2011.
4. חיסון קבוצות בסיכון מוגבר, בהתאם לפרק החיסון נגד דלקת כבד נגיפית A (עדכון מרץ 2008) בתדריך החיסונים, לרבות אנשים בסיכון עקב הרגליהם: משתמשים  סמים, גברים המקיימים יחסי מין עם גברים.
5. ביצוע חקירה אפידמיולוגית על כל מקרה מדווח על פי טופס החקירה המצ"ב בנספח 2 (מבוסס על טופס החקירה של לשכת הבריאות ת"א). יש להעביר הטפסים המלאים עם  סיכומי האשפוז (במידה ויש) לאגף לאפידמיולוגיה.
6. הכללת דלקת כבד נגיפית A באבחנה מבדלת במקרים עם תמונה קלינית מתאימה, היות שלמרות החיסון השגרתי בגיל הילדות, ישנם מבוגרים עלילים שלא חוסנו ולא נחשפו לנגיף ועלולים להופיע מקרים ואף התפרצויות.
7. שמירת דגימות נסיוב בהקפאה ושליחתן בקירור למעבדה המרכזית לנגיפים, תל השומר, לצורך אימות אבחנה במקרה של ספק, ולצורך בדיקת אפיון מולקולארי במקרה של חשד להתפרצות. יש לצרף לדגימה טופס ובו פרטי הנבדק (שם, ת.ז., כתובת, גיל מין), שם הרופא המפנה את הבדיקה או המרפאה/ המעבדה השולחת, תאריך תחילת המחלה ותאריך לקיחת הדגימה. יש לתאם את העברת הדגימה עם המעבדה בטלפון 03-5302388 או 03-5307073

הנחיות ברמת המחוז (תל- אביב):

השלמת חיסון בקרב קבוצת משתמשי הסמים בהזרקה באזור דרום ת"א, בפרט באזור התחנה המרכזית החדשה והישנה.

מתן חיסון בהתפרצות עשוי למנוע דורות נוספות של מקרים, באלה שטרם נחשפו, ועל ידי כך לגרום לבלימת ההתפרצות.

ראוי לציין כי בעבר כבר פורסמה באתר אזהרה בנושא מחלת הצהבת והסיכון להידבקות באכילה במסעדות בת"א – לחצו כאן לקריאת הכתבה.

לכתבת הוידאו עם פרופסור קרסו שעוסקת בנושא – לחצו כאן.

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן