עיריית תל-אביב-יפו: להגביל כניסת אוטובוסים מזהמים לעיר

בכוונת העירייה לבצע הגבלה באמצעות שינוי התנאים ברישיון העסק של מסופי התחבורה הציבורית * בפגישה בין העירייה וחברת "דן" הוחלט על הקמת צוות מומחים משותף להפחתת הזיהום הנפלט מאוטובוסים * בכוונת העירייה להיפגש עם נציגים של חברות אוטובוסים נוספות, על מנת להתחיל עימן תהליך דומה

על מנת להמשיך ולשפר את איכות האוויר בעיר, התקיימה ביום א', 3 במרץ 2013, פגישה בעירייה עם נציגי חברת "דן", בה הציגה העירייה את כוונתה להגביל את כניסתם של אוטובוסים ישנים ומזהמים למסופי האוטובוסים ולמוסך דן, באמצעות הוספת תנאים לרישיון העסק.

בפגישה הוחלט שיתקיים דיון מקצועי של מומחי איכות הסביבה, המשותף לעיריית תל-אביב-יפו ולחברת "דן", על מנת לגבש תכנית עבודה מוסכמת שמטרתה הפחתת זיהום האוויר הנפלט מאוטובוסים הפועלים בעיר. בכוונת העירייה להיפגש עם נציגים של חברות אוטובוסים נוספות, על מנת להתחיל עימן תהליך דומה.

ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי, ציין כי השיפור באיכות האוויר בעיר הינו תוצאה של עבודה עקבית, ממושכת ויומיומית, באמצעות נקיטת פעולות רבות בנושא בעשור האחרון. "צעד נוסף אשר יכול להפחית באופן משמעותי את זיהום האוויר הוא התכנית להגבלת תנועת כלי רכב מזהמים בעיר".

למרות השיפור המתמיד באיכות האוויר בעיר בשנים האחרונות, ההשפעה של פליטות מזהמי אוויר מאוטובוסים על רמת זיהום האוויר בעיר ממשיכה להיות משמעותית. לפי תוצאות סקר פליטות מזהמי אוויר בעיר, כ- 80% מכלל תחמוצות החנקן והחלקיקים הנפלטים בעיר מקורם בפליטות מכלי תחבורה, כאשר חלק ניכר מהפליטות התחבורתיות נפלטות מאוטובוסים.

ניתוח ואומדן ראשוני של נתוני ניטור האוויר לשנת 2012, מלמד על המשך מגמת השיפור הכללית באיכות האוויר בעיר. השיפור המהותי והמשמעותי הינו הודות להמשך מימוש התכנית העירונית להפחתת הזיהום.

ע"פ הנתונים, בשנת 2012 חלה ירידה נוספת ומשמעותית בריכוז כל הרכיבים הנמדדים, כגון תחמוצות חנקן וחלקיקי 2.5 PM. בנוסף, מספר הימים החריגים (ימים שבהם נמדדת חריגה במשך חצי שעה באחת מתחנות הניטור) צנח מ- 77 ימים בתחילת העשור לכדי 19 ימים בגוש דן ו- 17 ימים בלבד בעיר תל-אביב-יפו, כולל סופות אבק. מדובר בירידה של כ- 80%. במצב הנוכחי העירייה עומדת אפילו בחלק ניכר מהערכים המחמירים שיחייבו אותה ב-2015.

עיריית תל-אביב-יפו הייתה הראשונה בארץ אשר הכינה לפני כ- 6 שנים, בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה, תכנית אסטרטגית ייחודית ומקיפה, הכוללת עשרות פעולות וצעדים לטיפול כולל בזיהום אוויר ברחבי העיר, הן מתחבורה ציבורית והן ממקורות נייחים. במהלך העשור האחרון הצליחה העירייה להביא לשיפור משמעותי באיכות האוויר בעיר, עם ירידה של כ- 80% במספר הימים המזהמים (מ- 77 ימים ב- 2003 ל- 27 בלבד ב- 2013, כולל סופות אבק).

התכנית, שהוכנה על ידי העירייה בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, אושרה בהחלטת ממשלה והיא כוללת, בין היתר:
• חיוב כל תחנות הדלק בעיר לעבור למכור דלק פחות מזהם (דל גופרית) וכן להתקין מערכות למניעת פליטת מזהמים.
• מעבר תחנת הכוח ברידינג מפחם לגז.
• הצבת תנאים ודרישות ברשיונות עסק לעסקים מזהמים.
• הגדלת השטחים הירוקים בעיר בכמעט 50% בעשור האחרון, הוספת עשרות אלפי עצים ברחבי העיר בעשור האחרון.
• עידוד הרכיבה על אופניים ע"י הקמת מערך השכרת האופניים וסלילת מעל 110 ק"מ של שבילי אופניים.
• עידוד הקמת תחנות רכבת בעיר (ההגנה והאוניברסיטה).
• הפעלת ניידת אכיפת פליטת מזהמים מכלי רכב.
• פינוי השוק הסיטונאי והוצאת מאות משאיות מתוך העיר החוצה.
• הקמת חניונים חכמים החוסכים הפעלה מיותרת של כלי רכב.
• התקנת ממירים מחמצנים במשאיות העירייה.

בנוסף לכך, החלה העירייה בשנים האחרונות ביישום תכנית לטיפול בגזי חממה, כחלק מיישום אמנת פורום ה- 15.

המידע באדיבות אתר העירייה.

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן