קו הרכבת המהיר תל אביב – ירושלים: החלה כרייתן של צמד המנהרות הארוכות ביותר בישראל באורך של כ- 12 קילומטרים כל אחת

השר כץ: יש פער עצום בין מצב הפרויקט לפני כשנה וחצי ובין המצב כיום. חילצנו את הפרויקט מהבוץ אליו נקלע וכיום ניתן לראות כי העבודות מתבצעות במלוא הקצב
הרכבת דוהרת לירושלים. שר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, חנך בתחילת השבוע את מכונות הכרייה הענקיות TBM, שהחלו בכריית צמד המנהרות הארוכות ביותר בישראל, במסגרת פרויקט קו הרכבת המהיר ירושלים- תל אביב.כריית צמד המנהרות, באורך של כ- 11.6 קילומטרים כל אחת, בין נחל יתלה שליד שער הגיא ועד למבשרת ציון, תתבצע באמצעות שתי מכונות כרייה ענקיות. אורך כל מכונה הוא כ- 150 וקוטרה מגיע ל- 10 מטרים. משקל כל מכונה מגיע לכ- 2,500 טון. כריית המנהרות תתבצע על ידי חברת שפיר הנדסה.
במסגרת חפירת מנהרות הרכבת, הגיעו ארצה שלוש מכונות כרייה ענקיות TBM-Tunnel Boring Machine. מדובר במכונות ענק לחפירת מנהרות, המתקדמות בקצב של 30 מטרים ביום, שהם כ-900 מטר בחודש. המכונות פועלות 24 שעות ביממה.
לכל מכונת כרייה צמוד מסוע המפנה את העפר המוצא מתוך המנהרה אחורה. רכבות עבודה קטנות מעמיסות את כל הציוד והחומר הנדרש לדיפון המנהרה ומובילות אותו עד למקום הנדרש. תוך כדי החפירה, מניחה כל מכונה חיפוי של קשתות מבטון על דפנות המנהרה.
עלות כל מכונה נאמד ביותר מ- 100 מיליון שקל ועלות הציוד הנלווה למכונת הקידוח מוערכת בכ- 100 מיליון שקל נוספים. סיום כריית צמד המנהרות צפוי להסתיים באמצע שנת 2014.
יצויין, כי עם כניסתו לתפקיד, הורה השר כץ לאנשי משרדו לפעול מיידית לקיצור לוחות הזמנים להקמת קו הרכבת לירושלים, לאחר שהפרויקט היה תקוע במשך מספר שנים מסיבות סטטוטוריות ובירוקרטיות מצד גופים שונים.
שר התחבורה ציין כי הפרויקט מבוצע כיום במלוא התנופה והתוצאות ניכרות היטב בשטח. "יש פער עצום בין מצב הפרויקט לפני כשנה וחצי ובין המצב כיום. חילצנו את הפרויקט מהבוץ אליו נקלע וכיום ניתן לראות כי העבודות מתבצעות במלוא הקצב".
פרויקט קו הרכבת בין תל אביב לירושלים, שעלותו נאמדת בכ- 7 מיליארד שקלים, כולל הקמת מסילה כפולה באורך של 56 קילומטרים, העוברת דרך נתב"ג ומודיעין ותגיע עד הכניסה לירושלים, סמוך לבנייני האומה.
זמן הנסיעה מתל אביב לירושלים יעמוד על 28 דקות בלבד. בשנה הראשונה לפעילותה, תפעיל הרכבת בין תל אביב לירושלים 3 רכבות בשעה, לכל כיוון, בשעות השיא ותבצע כ- 4 מיליון נסיעות בשנה. הנסיעה הראשונה של הרכבת המהירה אמורה להיחנך בסוף שנת 2017.
הפרויקט כולל 6 מנהרות שאורכן הכולל הוא 22 קילומטרים וכן עשרה גשרים באורך כולל של 7 קילומטרים. יצויין, כי כל תוואי המסילה בין מודיעין לירושלים עובר דרך מנהרות או גשרים.
בתוואי הסמוך לירושלים תעבור המסילה כ- 80 מטרים מתחת לאדמה. הנוסעים יעלו לתחנה שבמתחם בנייני האומה, באמצעות מעליות ודרגנועים, שיובילו אותם בתוך מספר שניות אל המפלסים העליונים של התחנה.
בשבועות האחרונים, הסתיימה כרייתן של צמד המנהרות הראשונות, משער הגיא ועד לנחל יתלה, באורך כולל של 1,250 מטרים. המנהרות בוצעו במגוון של שיטות כרייה, שטרם בוצעו כמותן בארץ ומעטים בוצעו בעולם.
שפיר הנדסה מבצעת את הקטע השלישי בפרויקט, בעלות של כ- 1.9 מיליארד שקלים ותבנה מספר מנהרות וגשרים מאזור שער הגיא ועד לנחל לוז שבאזור מבשרת ציון, באורך כולל של 26 קילומטרים.
בטקס חנוכת מכונות ה- TBM שנערך היום מעל נחל יתלה השתתפו מנכ"ל רכבת ישראל ונציגים של משרדי התחבורה והרכבת וכן בעלי חברת שפיר הנדסה המבצעת את פרויקט כריית המנהרות.
מנכ"ל רכבת ישראל, בועז צפריר, ציין כי הקמת קו הרכבת המהיר הינו אחד הפרויקטים המורכבים והחשובים ביותר שרכבת ישראל מבצעת כיום "בימים אלה אנו פועלים באינטנסיביות בכל חלקי הקו המהיר, במטרה לסיים את הפרויקט במועד ולהעניק נסיעה מהירה ובטוחה בין הערים הגדולות בישראל".
מנהל הפרויקט בחברת שפיר הנדסה, יניב זוהר, ציין כי מדובר בפרויקט ייחודי, ראשון מסוגו בישראל, העומד בסטנדרטים הבינלאומיים המתקדמים ביותר. "שפיר הנדסה שמחה להיות שותפה לפרויקט לאומי פורץ דרך, שיעשה מהפכה במערכת התשתיות בישראל", הוסיף זוהר.
Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן