אושר סופית: המשטרה תוכל להיכנס לבתי מגורים במקרה של חשש סביר לעבירת רעש

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק למניעת מפגעים (תיקון מס'8) התשע"ג-2013, שהגישה הממשלה. ההצעה הוכנה בוועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ מירי רגב (הליכוד ביתנו).
הצעת החוק שאושרה סופית, קובעת את סמכותו של שוטר להיכנס למקום בו יש חשש סביר לכך שמתבצעת עבירה של גרימת רעש לצורך הפסקת ביצוע העבירה. לאחר כניסתו של השוטר למקום ידרוש הוא את הפסקת ביצוע העבירה. אם סירבו השוהים במקום להפסיק את העבירה, רשאי השוטר לנקוט באמצעי חיוני הדרוש לשם הפסקת העבירה. עוד נקבע, כי טרם הפעלת הסמכות האמורה, יזהה עצמו השוטר לפני השוהים בשמו, בכינוי הרשמי ובהיותו שוטר, וזאת בהתאם להוראות סעיף 5א לפקודת המשטרה [נוסח חדש], התשל"א–1971.
נוסח הצעת החוק שאושר בוועדת הפנים, הינו נוסח ש"רוכך" על ידי הייעוץ המשפטי לוועדה ועל ידי הסתייגויות חברי הכנסת שנכחו בדיון. נציגי המשטרה והיועץ המשפטי למשרד לביטחון פנים, עו"ד יואל הדר, הסבירו את הצורך בהצעת החוק בכך שמידי שנה ישנם כ- 286,000 קריאות לאירועי רעש, ואולם, מאחר ועבירת הרעש מוגדרת כ"עוון" ולא כ"פשע", לעיתים נתקלת המשטרה במקרים בהם השוהים במקום הרעש אינם מאפשרים לשוטרים להיכנס, ובכך נמנעת מהם האפשרות לטפל בבעיית הרעש. כפועל יוצא מכך, המשטרה עוסקת יותר מידי בבעיות רעש ואינה יכולה להתפנות למשימות משמעותיות יותר.
בנוסח המקורי של החוק ביקשה הממשלה גם הסמכה לקיים חיפוש אולם הייעוץ המשפטי של הוועדה ביקש להסיר אפשרות זאת מהצעת החוק ונענה בחיוב על ידי נציגי הממשלה.
חברי כנסת דב חנין (חד"ש) ותמר זנדברג (מרצ) ביקשו גם כי החשד לביצוע עבירת הרעש לא יהיה רק "חשד סביר" כי אם ידיעה של השוטר בדבר ביצוע העבירה. הסתייגותם התקבלה ושולבה בהצעת החוק.
הסתייגות ממשית נוספת שהתקבלה, הייתה של ח"כ זנדברג, שביקשה כי גם לאחר כניסת השוטרים תתבצע בקשה חוזרת להפסקת הרעש.
ח"כ חנין ביקש גם כי הרעש יופסק אך ורק באמצעות "אמצעי חיוני" – כלומר שהפסקת הרעש תהיה פרופורציונלית ותעסוק אך ורק בהפסקת הרעש. הסתייגותו התקבלה.
במהלך הדיון התברר כי המשטרה אינה מפלחת את נתוניה לגבי קריאות הרעש ולא ברור מהו מספר הקריאות המדויק בהם ננקטים אמצעי אכיפה ומהו מספר הקריאות בהם נרשם סירוב של השוהים במקום הרעש להכניס את השוטרים. חברי הכנסת, ובראשם יו"ר הישיבה ח"כ זבולון כלפה, הביעו תרעומת על עובדה זו.
נציגת האגודה לזכויות האזרח, עו"ד לילה מרגלית, העדיפה את נוסח הוועדה אך ציינה כי כניסה לביתו של אדם עלולה להיות בעייתית מבחינה חוקתית וטענה כי המשטרה לא הניחה תשתית עובדתית מספקת להצעת החוק. כמו כן, בדומה לח"כ תמר זנדברג, ביקשה כי האזרח יוזהר.
תמכו בהצעת החוק – 47
התנגדו להצעת החוק – 4

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן