תמ"א 38 / הדייר הרדום – מיהו ומה קורה כאשר הוא מתעורר?

תמ"א 38 / הדייר הרדום – מיהו ומה קורה כאשר הוא מתעורר?

כמעט בכל בניין שמועמד לפרויקט של תמ"א 38 או התחדשות עירונית קיים מה שנקרא "דייר רדום". בדומה לפצצת זמן מתקתקת הדייר הרדום מתעורר בשלב כלשהו של ההליך, לעיתים קרובות קרוב לנקודת הגמר, כשהוא למעשה יוצר סיטואציה בעיתית שעלולה לפגוע בהצלחת התהליך כולו, בו הושקעו כבר זמן ומשאבים רבים.

דייר רדום עונה על המאפיינים הבאים:

1. הוא סקפטי בתחילה ואינו מאמין שהפרוייקט בכלל יצא לדרך.

2. הוא מאמין שגם אם הפרוייקט יצא לדרך ייקח "המון זמן", כך שניתן "לישון" בינתיים.

3. לעיתים הוא מסוג האנשים שמעדיפים ש"ישחקו הנערים לפני" ורק בסוף הוא יגיע, יאמר את דברו ויטביע את חותמו על ההסדר הסופי.

4. רק כשהוא מבין שהושגו הסכמות, שמועד החתימה על החוזה עם היזם מתקרב, שהחיים שלו עומדים להשתנות – רק אז הוא לפתע מתעורר בבהלה.

5. הדרך שלו להתעורר היא להטיל ספק בכל מה שהושג או הוסכם עד לאותו רגע: מי היזם? מדוע דווקא הוא? מדוע לא להחליפו? מדוע התנאים האלה ולא תנאים אחרים? כלומר, הדייר הרדום הופך לפתע מ"דייר רדום" ל"דייר מתעורר" שמעוניין להטביע את חותמו על ההסכם כולו למרות שהוא התעורר בשלבים מאוד מתקדמים של ההליך. עד אז שתק או "ישן".

כיצד אם כן ניתן להתמודד עם דייר מסוג כזה, שעלול להפוך במהירות ל"דייר סרבן" או "דייר בעייתי" ובכך לפגוע ולעכב את תהליך התמ"א כולו?

1. הדרך הטובה ביותר היא לפעול אתו בסבלנות ובהקשבה.

2. לשתף פעולה עם רעיונותיו ולבחון אותם ברצינות מול היזם ומול יתר הדיירים.

3. להפוך אותו מ"דייר רדום" ל"דייר דומיננטי" ומשפיע שכמה מהערותיו והשגותיו יוכנסו לחוזה עם היזם והוא אכן ירגיש שהוא הטביע את חותמו על ההסדר הסופי.

לסיכום: דייר רדום הוא רק "רדום" כביכול. מאחורי הדייר הרדום מסתתר בדרך כלל גבר או אישה אקטיביים ודומיננטיים, בעלי רצון להשפיע ובעלי שכל ישר. במקום ללכת "נגדם" יש ללכת "איתם" ולנצל את התובנות וההערות שהם מעלים – גם אם בשלב מתקדם של ההליך – כדי לשפר את ההצעה הסופית לטובת הדיירים כולם.

אודות כותב המאמר – קארן חרס ברנזון

קארן חרס ברנזון נחשבת למומחית בתחום ההתחדשות העירונית באזור המרכז ובעיקר בעיר תל-אביב. היא בעלת יכולת השפעה, שכנוע וגישור בין הצדדים השונים המעורבים בתהליך המורכב של תמ"א 38. עד היום היא ניהלה וליוותה למעלה מ60 פרויקטים של תמ"א 38. הנסיון האדיר בשילוב מומחיות וידע ייחודיים הופכים אותה למקדמת ומלווה אידיאלית לפרויקטים של פינוי בינוי בכלל ובמיוחד לפרויקטים מגוונים, מורכבים או מיוחדים הדורשים מקצוענות ללא פשרות.

ליצירת קשר: 050-7621196 – kcheres@hotmail.co.il  – לאתר של קארן לחצו כאן

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן