תמ"א 38 / חתימה על הסכם דיירים – כיצד זה עובד, מה מומלץ וממה להיזהר?

תמ"א 38 / חתימה על הסכם דיירים – כיצד זה עובד, מה מומלץ וממה להיזהר?

חלק לא מבוטל של בניינים המועמדים לתמ"א 38 פונים לעזרת מלווה שיסייע להם בתהליך כולו, יקדם את הפרוייקט, ידע להשיג את חתימות הדיירים, להשיג יזמים וקבלנים ולסייע בפתרון בעיות לאורך הפרוייקט כולו.

באופן גס, ישנם שני סוגי חוזים הנחתמים בין דיירי הבניין או נציגות הבניין לבין אותו מקדם פרוייקט הפועל מטעמם ולמענם:

1. הסכם לטווח קצר.

2. הסכם לטווח ארוך.

ההסכמים לטווח קצר, בדומה להסכם בלעדיות עם מתווכים למכירת דירה, הם בדרך כלל לתקופה קצרה של 30-60 ימים. במהלך התקופה הזו המלווה יקדם את הפרוייקט, דהיינו יבחן את כדאיות הפרוייקט, יבחן את הזכויות התכנוניות של הבניין ואת הזכויות המגיעות בעירייה, יזהה יזמים שמעוניינים לקחת חלק בפרוייקט וישדך בינם לבין נציגות הבית. מעבר לזה, הוא יעריך את משך הזמן הנדרש להחתמת בעלי הדירות על הסכם התמ"א ו"ינצח" על כל התהליך המורכב.

בהסכמים לטווח ארוך נציגות ועד הבית קושרת את גורלה עם מלווה פרוייקט לתקופה ארוכה מאוד, לעיתים לתמיד. אותו מלווה מחתים את הדיירים על הסכם שלמעשה אינו מאפשר להם לקדם את הפרוייקט בלעדיו בשום שלב, עכשיו או בעתיד הנראה לעין. זהו הסכם בעייתי, בלשון המעטה, והוא פועל לרעת הדיירים ולא לטובתם.

היתרון הבולט בהסכם לטווח קצר הוא כפול: גם תקופת הזמן היא קצרה ביותר ולכן אינה מאיימת או מסוכנת (30 עד 60 ימים היא תקופה קצרה לכל הדעות, במיוחד בסוג כזה של פרוייקטים האורכים לכל הפחות כמה שנים מנקודת ההתחלה ועד לנקודת הסיום) וגם לנציגות הבית יש הזדמנות להתרשם מהיכולות של מלווה הפרוייקט וממידת ההתאמה והכימיה בינו לבין ועד הבית ויתר הדיירים. לאחר תקופה של חודש עד חודשיים שני הצדדים יכולים לדעת טוב יותר עם "השידוך" הוא אכן מתאים ונכון. אם לא – ניתן להיפרד בקלות ובנימוס, ללא כל נזק או פגיעה באף אחד מהצדדים.

אבל בהסכם לטווח ארוך ישנה בעייתיות להשתחרר. המחוייבות הארוכה כובלת את הדיירים, עלולה לעכב את הפרוייקט לשנים רבות וכופה למעשה מצב בלתי אפשרי במידה והדיירים אינם מסתדרים עם המלווה או פשוט אינם מרוצים מתפקודו.

לסיכום: חתמו על הסכם עם מלווה שהוא קצר וענייני. הוא יאפשר לכם להתרשם מיכולותיו וכישוריו מבלי להתחתן אתו בנישואים קאתוליים.

אודות כותב המאמר – קארן חרס ברנזון

קארן חרס ברנזון נחשבת למומחית בתחום ההתחדשות העירונית באזור המרכז ובעיקר בעיר תל-אביב. היא בעלת יכולת השפעה, שכנוע וגישור בין הצדדים השונים המעורבים בתהליך המורכב של תמ"א 38. עד היום היא ניהלה וליוותה למעלה מ60 פרויקטים של תמ"א 38. הנסיון האדיר בשילוב מומחיות וידע ייחודיים הופכים אותה למקדמת ומלווה אידיאלית לפרויקטים של פינוי בינוי בכלל ובמיוחד לפרויקטים מגוונים, מורכבים או מיוחדים הדורשים מקצוענות ללא פשרות.

ליצירת קשר: 050-7621196 – kcheres@hotmail.co.il  – לאתר של קארן לחצו כאן

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן