בג"ץ ביטל את חוק המסתננים – מאין תבוא הישועה לדרום תל אביב ?

שופטי בג"ץ ביטלו את החוק המאפשר כליאת מסתננים למשך שלוש שנים. החוק עצר את שטף המסתננים, הצפוי כעת להתחדש. "על המדינה להתייחס למבקשי המקלט ברוחב לב ובמידת החמלה", כתב אחד השופטים

בהחלטה שהתקבלה פה אחד בידי תשעת שופטי בג"ץ, הוחלט לבטל את התיקון לחוק המסתננים שהעבירה הכנסת, ומאפשר כליאת מסתננים לתקופה של עד שלוש שנים. התיקון לחוק אפשר לכלוא באופן מיידי כל מסתנן שנכנס לישראל, וכך לעצור את שטף המסתננים, זאת במקביל לבניית גדר בגבול מצרים.

השופטים קבעו כי החוק פוגע בזכויות המסתננים ונועד להרתיע מסתננים נוספים מלהיכנס לישראל ולכן הורו לבטלו.

מההחלטה הארוכה שכתבו השופטים משתקף הניתוק שלהם מהנעשה בשכונות דרום תל אביב, ערד, אשדוד וערים רבות נוספות. כך כתבה השופטת ארבל כי "באשר לפשיעת מסתננים קיימת מחלוקת באשר לתמונת המצב בנושא זה, כאשר ישנם מחקרים שמראים שנתוני הפשיעה של המסתננים נמוכים מאלו שבחברה הכללית", זאת בניגוד גמור למציאות בשטח ונתוני המשטרה, אשר אינם משקפים נכוחה את המצב החמור פי כמה.

ביטוי חריף נוסף לכך שהשופטים מעדיפים את זכויות המסתננים האפריקאים מגיע בקביעה כי המצב עדיין אינו חמור דיו בשביל לנקוט בצעד של כליאה ממושכת של מסתננים. "יתכן שיכלו כל הקיצין, ומסתננים ימשיכו לנהור למדינת ישראל על אף כל האמצעים האחרים שינקטו, והמדינה תימצא תחת חשש לפגיעה קשה באינטרסים החיוניים שלה", אמרה השופטת ארבל. "אז ניתן יהיה לומר כי התועלת משתווה לנזק, ואין החברה הישראלית יכולה לסכן עצמה למען תושבי מדינות אחרות. אלא שלטעמה אנו רחוקים מתמונה שחורה זו מרחק רב מאוד".

גם השופט גרוניס הוסיף דברים דומים ואמר כי "שינוי מהותי לרעה בנסיבות, למשל עלייה משמעותית במספרם של המסתננים החוצים את גבולות ישראל, יצדיק בחינה שיפוטית מחדש של העניין, אם הכנסת תחוקק שוב חוק דומה".

השופטת אסתר חיות מתחה ביקורת על כך שאין בישראל מדיניות הגירה מוסדרת. וקבעה כי החוק אינו נותן מענה לעשרות אלפי המסתננים שכבר נמצאים בישראל. "אין בחוק כל מענה לבעיות המורכבות שנוצרו בעקבות הגעתם של עשרות אלפי המסתננים לישראל והתרכזותם בקבוצות גדולות בערים וביישובים השונים", כתבה השופטת והחליטה מסיבה זו לפסול את החוק שנועד לכל הפחות למנוע מאוכלוסיית המסתננים לגדול.

השופט יצחק עמית מצא לנכון להדגיש כי על המדינה לדאוג במסירות למסתננים האפריקאים, כביכול היו עולים חדשים מיהדות התפוצות. "בכל האמור במבקשי המקלט שכבר נכנסו בשערי המדינה, על המדינה להתייחס אליהם ברוחב לב ובמידת החמלה בכל הקשור לעבודה, רווחה, בריאות וחינוך, בפרט על רקע מסע התלאות שעברו בדרכם לישראל".

חלק מהשופטים היושבים במגדל השן הבינו כי ההחלטה תפגע בתושבי דרום ת"א, וכתבו כי הם חווים את כאבם של תושבי דרום ת"א. "תוצאת פסק דין זה לא תהיה קלה לציבור הישראלי ותהיה קשה במיוחד לתושבי דרום תל-אביב, שהמצוקה המשתקפת מזעקתם נשמעת כיוצאת מן הלב ומעוררת אמפתיה והבנה באשר לצורך לסייע להם במצבם", כתבה השופטת ארבל.

"זעקתם של תושבי השכונות מהדהדת בליבנו, וכאבם – כאבנו" כתב השופט דנציגר. "עם זאת, הפיתרון למצוקה זו אינו החזקתם במשמורת של אלפי בני אדם – גברים, נשים וטף – במתקני כליאה, לתקופת זמן בלתי מוגבלת, וזאת מבלי שהואשמו – וממילא לא הועמדו לדין – בדבר, וללא אפשרות נראית לעין לגירושם. מדובר בפגיעה קיצונית בזכות היסוד שלהם לחירות".

הפגנת תושבי דרום תל אביב (ארכיון)

"ההחלטה הינה הכרזת מוות על שכונות דרום תל אביב" 

בדרום ת"א, כך נראה לא מתרגשים מהבעת החמלה של השופטים, המעדיפים לדאוג למסתננים גויים מאפריקה, על חשבון אחיהם היהודים בתל אביב.

תושבים עימם שוחחנו לאחר הודעת הבג"צ אמרו כי "היום ניתן להכריז סופית על מותן של שכונות דרום העיר. שכונות שלמות גוססות כבר שנים כתוצאה מהשתלטות של עשרות אלפי שוהים בלתי חוקיים, קריסתן של השכונות בלתי נמנעת והיום שופטי בג"צ תקעו מסמר אחרון בארון הקבורה של תושבי השכונות. אין לנו עתיד כאן ואיננו רואים תקווה באופק".

בתוך כך, פעילי המאבק משכונות דרום תל אביב וחברי סיעת ״דרום-העיר״ מתכוונים להקים הערב סוכת אבלים בעקבות החלטת שופטי בג״ץ לעקר את חוק ההסתננות.

בהודעה שפירסמו נציגי הסיעה נכתב כי: עכשיו יותר מתמיד יש לפעול למען פיזורם של עשרות אלפי המסתננים והוצאתם מחוץ לשכונות דרום תל אביב הקורסות.

הסיעה פרסמה מודעת אבל וקוראת לתומכים להגיע ולסייע להקמת סוכת האבלים בצומת הרחובות קיבוץ גלויות ומסילת ישרים בדרום העיר.

המודעה אותה הפיצו חברי סיעת "דרום העיר"

עו"ד נבון קצב תושב תל אביב התבטא ואמר:

"היום נפל דבר במדינת ישראל. בית המשפט העליון הנכבד שגא היום קשה בהחלטתו שעה שהחליט פה אחד לבטל את החוק שנועד למנוע הסתננות של מהגרי עבודה זרים מאפריקה אל תוך מדינת ישראל , תוך כיבוש השכונות היהודיות בהן מתגוררות בעיקר השכבות החלשות ודלת העם. מאות אלפי יהודים אזרחים נאמנים של מדינת ישראל שרבים מהם נלחמו על הקמת המדינה ושרבים מיקיריהם נתנו את חייהם למען תקומתה ובנייתה של מדינת ישראל, ואשר אין להם את הממון ואת האמצעים להילחם על זכויותיהם.

אין ספק כי היום הוא יום ניצחון לארגוני השמאל הרבים אשר מסייעים למסתננים להיקלט בישראל תוך מתן שירותי רווחה , מגורים, חינוך , בריאות , ובכוונת מכוון להפוך אותם בסופו של יום לאזרחי מדינת ישראל, תוך מתן זכות בחירה וזאת לצורך שינוי המפה הפוליטית ובדיוק כפי שקרה בארצות הברית.

בהחלטה שקיבל בית המשפט העליון הנכבד של מדינת ישראל נפל גם קו הביצורים היחיד והאחרון שנותר קיים, ועמו ונפלו גם חומות התקווה של מאות אלפי אזרחי מדינת ישראל והשכבות החלשות שחייהם הפכו לגיהינום עם כיבוש המסתננים ממדינות עולם שלישי את מקום מגוריהם בארץ ישראל.

ושיהיה ברור. האשמה כולה רובצת בראש ובראשונה לפתחה של ממשלת ישראל ושל העומד בראשה , אשר לא השכילו עד היום ומזה שנים לגלות מנהיגות ולגלות אומץ לב ולהתייצב לצד השכבות החלשות והדל בעם ישראל, ולפנות מיד את כל המסתננים למחנה פליטים/מסתננים כנהוג בעולם.

הדל והחלש בעם ישראל הופקרו לגורלם בחוסר צדק ובהעדר מנהיגות אמת בימים אלה בעם ישראל.

בכאב ובצער רב אני יכול לומר היום כי מנגנון ההשמדה העצמי של מדינת ישראל בכלל וכמדינה יהודית בפרט כבר מופעל, ועוד לא דיברתי מילה על פצצת האטום האיראנית שבדרך.

אגב, אני מציע לכולכם לרשום ולזכור היטב את הדברים האלה שהם אכן קשים , ואני מאמין שעוד יירשמו בדברי ההיסטוריה של עם ישראל , והלוואי ואתבדה. ".

חה"כ איילת שקד התבטאה בנושא וטענה: "בית המשפט העליון ביטל למעשה את חומת ההגנה שהקימה הכנסת מפני נחשולי מהגרי העבודה ובכך פרץ בשנית את גבולות המדינה. החוק הפחית את מספר המסתננים מאפריקה מאלפים בחודש לבודדים (עוד לפני השלמת הגדר), והציל את מדינת ישראל מאסון דמוגרפי. ביטול החוק היום מעמיד את מדינת ישראל בפני גלים של מהגרי עבודה מאפריקה שימשיכו לפגוע דווקא בשכבות החלשות במדינת ישראל.

בית המשפט העליון פגע היום פגיעה אנושה בדמוקרטיה הישראלית כאשר החליט לרמוס את הנציגות הנבחרת של העם ולמחוק את מעמדה של הכנסת כרשות המחוקקת של מדינת ישראל תוך ריסוק עקרון הפרדת הרשויות. אנו לומדים את ההחלטה לעומק ונפעל בכל האמצעים החוקתיים העומדים לרשותנו על מנת לרסן את בית המשפט ולחזק את מעמדה של הכנסת, לרבות שינויים מתבקשים בחוקי היסוד והכנסת פסקת התגברות לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו.

בית המשפט בחר,שוב, להתעלם מהמציאות בשטח וממצוקתם של אזרחי ישראל הסובלים באופן קשה מתופעת ההסתננות הבלתי חוקית מאפריקה, לטובת אג'נדה מנותקת פסאדו-הומנית על גבם של תושבי אילת, ערד, שדרות ודרום תל אביב.

אכנס מיד לאחר החג כינוס חירום של השדולה להשבת המסתננים לארצם על מנת לבחון דרכי פעולה לחיזוק מדיניות הממשלה."

שר הפנים גדעון סער התייחס להחלטת בג"ץ בנושא חוק המסתננים ואמר כי "על פניו, פוגע פסק הדין ביכולת של ישראל להתמודד עם הסתננות בלתי חוקית לשטחה".

במרכז למדיניות הגירה ישראלית אשר היוו צד במסגרת הדיון בבג"צ אמרו היום כי : "אנו מזועזעים מאטימות בג"ץ לסבלם של תושבי דרום תל אביב ולהתעלמות מחשיבותו המוכחת של החוק לעצירת זרם ההסתננות ולהשבה של המסתננים לארצות מוצאם. ביטול החוק, משאיר את מדינת ישראל ללא כל יכולת הרתעה מפני פגיעה בריבונותה. האבסורד הוא שביטול החוק שם ללעג הנחיות קודמות של אותו בג"ץ בדבר אי אכיפת איסור העסקת מסתננים, עד להקמת מתקני השהייה. כעת, אנו דורשים ממשלת ישראל להתחיל באכיפה מידית של החוק והטלת סנקציות כבדות על מעסיקים, על מנת לבטל את המניע להגעה ושהייה בלתי חוקית בישראל".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) בירכה על החלטת בג"ץ לפסול את התיקון לחוק המסתננים ואמרה: "בג"ץ שב והציב רף מוסרי לאומי ברור ומדויק. החוק סתר עמוקות את היותה של ישראל דמוקרטית".

עוד אמרה יחימוביץ', שהייתה אחת מבין שמונת המתנגדים להצעת החוק: "על המדינה לטפל בצורה אחראית, מעמיקה ואנושית בבעיית המעמד החוקי של מהגרי העבודה והפליטים".

הכתבה בשיתוף האתר "הקול היהודי".

הפגנת תושבי דרום תל אביב בעקבות אונס הילדה ביד אליהו (ארכיון)

בהנחה שבבחירות הקרובות למועצת העיר תתמודד סיעה עצמאית למען שכונות דרום ת"א - האם תשקול להצביע עבורה?

Loading ... Loading ...

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן