ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי בועידת ראש הממשלה: "יש לאפשר לקהילה הזרה לעבוד"

דברי ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי בועידת ראש הממשלה:

"בוועידת ראש הממשלה לענייני המיעוטים, מוטב לדבר לא רק על מה שיש, אלא גם על מה שאין – ודורש טיפול. ומה שאין בנושאים שעל סדר יומה של ועידה חשובה זו – ומה שנשאר לצערי מחוץ לתחום בפעילות הרשות לפיתוח אוכלוסיית המיעוטים במשרד ראש הממשלה – הוא התייחסות למיעוט ששוב אי אפשר להתעלם ממנו: המיעוט הזר במדינת ישראל – מיעוט מהגרי העבודה.

מדובר במיעוט של הרבה רבבות שאנחנו, בתל אביב – יפו, נושאים בעיקר הנטל שלו. הגיע הזמן שכנסת ישראל וממשלת ישראל על משרדיה השונים יתחילו לראות באנשים אלה בני אדם ולא מספרים. פתרון בעיית המיעוט הזר הפכה לבעיה כמותית, החורגת הרבה מעבר ליכולת הפעולה של ראש עיר. זוהי בעיה לאומית אקוטית הדורשת טיפול מערכתי דחוף.

הממשלה מתגאה בצדק בסגירת הגבול – אבל הרבבות שכבר חצו את הגבול לא התאיידו עם סגירתו והם חיים כמיעוט בתוכנו. הגיעה העת שמדינת ישראל תכיר בכך שבני אדם הם בני אדם הם בני אדם – ותטפל בהם כראוי. והרי זו רוח המסורת היהודית: יחס חומל לגר הגר בתוכנו: "ואהבתם את הגר כי גרים הייתם בארץ מצרים", אומר הפסוק בספר דברים. וגם מגילת רות מנחילה לנו מורשת של קבלת הגר אל תוך קהל ישראל. מורשת זו צריכה להיות נר לרגלינו גם היום, ואי-אפשר עוד להשתמש בשפה ובסגנון הגזעניים כלפי גרים אלו.

אם אין להם זכות להיות כאן – יש לפנותם, כדי שלא יהיו למעמסה על איש. אך כל זמן שאין מצליחים או לא ניתן לפנותם – יש לאפשר להם לספק לעצמם את כל צורכיהם בכבוד. הרבבות האלה הן כוח עבודה יצרני. הם אנשים שמסוגלים לעבוד ומסוגלים להתפרנס. אם נתערב בתהליך ונאפשר להם זאת, הרווח שלנו יהיה משולש: הם יוכלו לתרום לצמיחת המשק, הם לא יהיו עלינו לנטל – והדבר יביא להקלה משמעותית בחיי התושבים שבקרבם הם חיים.

מי שחושב שללא טיפול ראוי במיעוט הלא נספר הזה אפשר לפתור את הבעיות המעיקות היום על שכונות הדרום של תל אביב – טועה ומטעה. וכך גם באילת ובערד ובמקומות נוספים.

מה שדרוש זו קביעת מדיניות שתהיה ברורה לכל משרדי הממשלה – פנים וביטחון פנים, משפטים וחינוך, רווחה ובריאות, כלכלה ומסחר. מדיניות שגם ראש עיר גדולה בישראל יבין.

משתתפי הוועידה, אני מזמין אתכם לא למהר היום בתום הדיונים וההרצאות –לחזור לירושלים וליתר המקומות שמהם באתם – אלא להאריך את שהותכם בעיר הזו. אני מציע לכם לנסוע קילומטרים ספורים על נתיבי איילון ולצאת באזור התחנה המרכזית הישנה והחדשה. להסתובב מספר דקות ברגל בשכונת התקווה או נווה שאנן, שם תזכו למפגש בלתי אמצעי פנים אל פנים עם אנשי המיעוט הזה שעליו אני מדבר. אז תראו שזהו מיעוט שבהחלט חי וקיים גם אם רבים מדי אצלנו מכירים אותם רק מהסטטיסטיקות".

בתגובה לדבריו של ראש העיר חולדאי פרסם "המרכז למדיניות הגירה ישראלית" את ההצהרה הבאה:

במקום להתמודד עם המחדלים שהוא אחראי להם, בוחר חולדאי להפיץ מיתוסים ושקרים שאין להם כל בסיס. המסתננים עובדים כולם. הם עובדים אפילו בניקיון של משרד הפנים. הם עובדים באישור הממשלה ובחותמת בג"ץ. הם אפילו מקבלים ברובם ביטוח לאומי ותנאים פנסיוניים. אף אחד לא טען שהם אינם בני אדם, אלא שדווקא בגלל שהם בני אדם צריך להחיל עליהם את החוק ולא לתגמל אותם על הפרה בוטה שלו.
מועסקים גם על ידי עיריית תל-אביב יפו...

ככל הנראה בעקבות ההדים להם זכה נאומו של חולדאי, פרסם ראש העיר הודעת הבהרה נוספת בזו הלשון: 

"הפוסט שהעלתי בנושא הזרים עורר הדים רבים וחשוב לי להדגיש מספר נקודות שהעלתי הבוקר בוועידת ראש הממשלה שנערכה בעיר:

עיריית תל אביב-יפו תמשיך לטפל ולהשקיע משאבים רבים קודם כל בתושביה, תושבי השכונות. אני מודע לקשיים והכאב של תושבי דרום העיר. אני מוחה על התעלמותה של הממשלה מבעיה ענקית שבתחומים רבים רק היא יכולה לטפל כמו למשל הביטחון האישי, הבריאות והרווחה.

את מי שאינו רשאי לשהות בארץ יש לגרש. ממשלת ישראל אומרת שוב ושוב כי היא פועלת להחזיר את העובדים לארצות מוצאם. ואני תומך ומעודד פעולות בנושא זה, אבל בינתיים אלה דיבורים ולא מעשים. בפועל, לא קורה דבר – הזרים נותרים כאן ורק השנה היו 1200 לידות. מממשלת ישראל נדרשת לקבוע מדיניות הגירה, שבנויה מתקציב, יעדים ותוכנית פעולה לכולם – למשרדי הפנים, ביטחון הפנים, חינוך, רווחה, בריאות, מסחר ותעשייה.

קריאתי לאפשר לאותם זרים לעבוד נובעת בראש ובראשונה מתוך מאמץ להקל על האזרחים תושבי שכונות הדרום, מי שאינו עובד ומתפרנס הופך בעל כורחו לפושע נאלץ לגנוב כדי להתקיים והופך לנזק בסביבתו. עבודה מסודרת תוריד את הפשיעה והכשרה מתאימה בענפי החקלאות והבנייה תעודד אותם להתפזר ברחבי הארץ, דבר שיקל כמובן על תושבי השכונות.

לסיכום – אם אין להם זכות להיות כאן – יש לגרשם, כדי שלא יהיו למעמסה על איש. אך כל זמן שאין מצליחים או לא ניתן לגרשם – יש לאפשר להם לספק לעצמם את כל צורכיהם בכבוד. למענם ולמען תושבי שכונות הדרום. ״כי גרים הייתם בארץ מצריים״."

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן