היום (11/8) בג"ץ יפרסם את פסק הדין בעתירה לביטול החוק למניעת הסתננות

מזכירות בית המשפט הוציאה הודעה כי הערב (11/8) בשעה 18:00 בערב יתפרסם פסק הדין של בג"ץ, בעתירה שהגישו מספר ארגונים לא ממשלתיים לביטול החוק למניעת הסתננות בפעם השלישית.

בחוק, שעבר בדצמבר 2014, נקבע כי תקופת השהייה המקסימלי במתקן חולות יקוצר משמעותית מהחוק הקודם והוא עומד על שנתיים בלבד. בעקבות פסיקות קודמות של בג"ץ החוק החדש קיצץ גם במספר ההרשמות היומיות שהופחתו משלוש פעמים ביום להרשמה יומית אחת בלילה.

לפני כשלושה שבועות התקבלו סימנים לכך שבכוונת בג"ץ לפרסם את ההחלטה בזמן הקרוב, כאשר במספר ערעורים מנהליים שהגישו מסתננים נגד זימונם למתקן חולת נקבע על ידי השופטים כי "יש להשהות בשלב זה את שמיעת הערעורים דנן, וזאת עד להכרעה בעתירה החוקתית". במרכז למדיניות הגירה ישראלית ראו בהחלטה להקפיא את הדיונים בעתירות מנהליות פרטניות  סימן לא רק למועד פרסום ההחלטה, אלא גם לתוכנו. נראה כי בכוונת השופטים לבטל את החוק כולו או חלקים מהותיים מתוכו, עד כדי ריקון החוק מכל תוקף.

אורלי יוגיר, מנכ"ל המרכז למדיניות הגירה ישראלית אומרת כי:

"לאור ההתגברות האחרונה בהסתננות לישראל, ביטול החוק או חלקו יעביר מסר מסוכן למאות אלפי המסתננים הפוטנציאלים המכלכלים את צעדיהם הבאים, דבר שיביא לחידוש שטף ההסתננות לישראל, מעל, מתחת, ומסביב לגדר, או בדרך הים. ביטול החוק יביא גם לעצירת הליך היציאה מרצון שמקדמת הממשלה. אנו מקווים כי שופטי בג"ץ יאפשרו למדינה לשמור על ריבונותה ולבצע את דבר המחוקק. אם לא, על נבחרי הציבור בכנסת ובממשלה לפעול בהקדם על מנת לייצר חקיקה חלופית שתבטיח כי ההסתננות לישראל והמשך שהייה בה, ללא עילת מקלט, לא תשתלם בכל מקרב".

לקריאת ההחלטה של בג"ץ לדחיית הדיון בעתירות מנהליות פרטניות עד לקבל החלטה בנוגע לחוק כולו – לחצו כאן.

אמש (ב') פרסמה השרה מירי רגב את הפוסט הבא:

"מחר צפוי בית המשפט העליון לתת את פסק הדין בסוגיית חוק ההסתננות שמטרתו להבטיח את ריבונותה של מדינת ישראל וצביונה היהודי-דמוקרטי. בתפקידי הקודם כיו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת הובלתי את החקיקה בכנסת ואני מקווה ומאמינה שהפעם בית המשפט העליון יכיר בזכותה של הכנסת המייצגת את ריבונות העם בארצו לחוקק את החוק הזה ולמנוע את הצפתה של המדינה במהגרי עבודה לא חוקיים. כפי שהדגשתי לאורך כל השנים, ישראל תבטיח מקלט הולם לכל אדם שהוא פליט נרדף ותאפשר לאדם כזה לחיות בה. את הפליטים נקלוט ונפזר בכל רחבי הארץ, אבל מהגרי עבודה שאינם פליטים – יש להרחיק מישראל בהקדם האפשרי. זו מטרתו של החוק ואני בטוחה שגם בג"צ מבין את זה. לאחר שהכנסת חוקקה את החוק בפעם השלישית (שכן הפעמיים הקודמות שבהם ניסתה לעשות זאת נפסלו על ידי בג"צ), עשינו מאמץ לאזן בין העקרון היסודי של ריבונות המדינה לבין זכויות האדם של המסתננים, ואני חושבת שהצלחנו בכך. הגנו על תושבי המדינה ובעיקר אלה הגרים בדרום תל אביב ובערים נוספות בהן יש ריכוזי מסתננים והבטחנו להם חיים שלוים ובטוחים, ומצד שני לא פגענו יתר על המידה בזכויות המסתננים שעליהם מגן בג"צ. יש כאן מאבק אמיתי על אופיה ודמותה של מדינת ישראל, ואין לי ספק שזה פסק דין גורלי. אם גם הפעם יתערב בג"צ בחקיקה של הכנסת – דבר שאני מאד רוצה שלא יקרה – מדובר בלא פחות מרעידת אדמה. ולא מדובר רק בסוגיית המסתננים, אלא בשאלה עמוקה הרבה יותר העוסקת בגבולות הכח של כל אחת מהרשויות המרכיבות את השלטון. לא נותר לנו אלא לחכות כמה שעות בדריכות ובציפיה לפסק דין נכון ושפוי של בית המשפט שיכבד את רצון העם ונבחריו."

שרת המשפטים איילת שקד פרסמה בדף הפייסבוק שלה (11/8) את הפוסט הבא:

"היום בערב יינתן פסק הדין בעניין חוק ההסתננות.

החוק כבר בוטל פעמיים על ידי בית המשפט העליון .

נוסח החוק שאושר על ידי בית המשפט העליון בפעם הקודמת רך מידי, וההוכחה לכך היא שבחודשים האחרונים תופעת ההסתננות, שכמעט והתגברנו עליה, שבה ועשרות אפריקאים חדרו לישראל.

אם יבוטל החוק בפעם השלישית, המשמעות תהיה הכרזה על דרום תל אביב כמתקן שהיה רשמי למסתננים.

מעתה ובכל שעתיים, ועד למתן פסק הדין, אעלה סרטונים המתארים את חייהם הבלתי נסבלים של תושבי דרום תל אביב."

בתמונות מטה – הפגנת תושבי דרום תל-אביב מול בג"צ בדיונים הקודמים של חוק ההסתננות.

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן