ראש הממשלה נתניהו בפתח פגישתו עם נציגי דרום ת"א: החלטתי לבטל את ההסכם; קורא להקמת ועדת חקירה לעניין הקרן החדשה לישראל

לאחר הדיווח אמש (שני) על המתווה המתגבש עליו סוכם עם נציבות האו"ם לפליטים ואשר ימנע הגירוש המתוכנן, ולאור ההד הציבורי והפוליטי אותו הוא יצר כנגד ההסכם שהיה צפוי להשאיר בישראל עשרות אלפי מסתננים, נפגש הבוקר ראש הממשלה עם נציגי דרום ת"א לבחינה מחודשת של ההסכם ובסופה הוציא הודעה כי ההסכם מבוטל וכי בכוונתו לחפש פתרונות טובים יותר לבעיית המסתננים.

להלן הודעת ראש הממשלה:

"מדי שנה אני מקבל אלפי החלטות שמיטיבות עם מדינת ישראל ועם אזרחי ישראל.

מעת לעת מתקבלת החלטה שיש צורך לשקול אותה מחדש.

ביממה האחרונה קיימתי התייעצויות רבות עם שר הפנים אריה דרעי, עם גורמי מקצוע ועם נציגים של תושבי דרום תל אביב.

שמעתי בקשב רב הערות רבות על ההסכם. בעקבות זאת, ולאחר שערכתי מאזן מחודש של היתרונות והחסרונות, החלטתי לבטל את ההסכם.

למרות המגבלות המשפטיות והקשיים הבינלאומיים שהולכים ונערמים, אנחנו נמשיך לפעול בנחישות למצות את כל האפשרויות העומדות לרשותנו להוצאת המסתננים.

במקביל נמשיך לחפש פתרונות נוספים.

ההחלטה על הקמת המנהלת לשיקום דרום תל אביב תישאר בתוקף.

המנהלת תתחיל את פעולתה בזמן הקרוב, בשיתוף נציגי השכונות בדרום תל אביב".

בהמשך היום תקף נתניהו את הקרן החדשה לישראל ופרסם פוסט בזו הלשון:

"הגורם המרכזי שהפעיל לחץ אירופי על ממשלת רואנדה לסגת מההסכם להוצאת המסתננים מישראל, זוהי הקרן החדשה לישראל.

הקרן החדשה היא ארגון זר שמקבל מימון מממשלות זרות ומגורמים עוינים לישראל, כמו הקרנות של ג׳ורג׳ סורוס. מטרת העל של הקרן היא מחיקת הציביון היהודי של ישראל והפיכתה למדינת כל אזרחיה, לצד מדינת לאום פלסטינית נקייה מיהודים בקווי 67׳ שבירתה ירושלים.

מזה עשרות שנים הקרן מממנת ארגונים אנטי ציונים ופרו פלסטינים, ביניהם כאלה שמוציאים את דיבתם של חיילי צה״ל כמו ״שוברים שתיקה״ ו״בצלם״ וכאלה שנלחמים למען מחבלים פלסטינים כמו ארגון ״עדאלה״.

אני לא מכיר אף דמוקרטיה מערבית, ובמיוחד ארה״ב, שלאורך זמן הייתה מוכנה לסבול פעילות עוינת הממומנת על ידי מדינות זרות, כפי שקורה כאן בישראל עם הקרן מזה עשרות שנים.

לכן ביקשתי מיו״ר הקואליציה דודי אמסלם להוביל את המהלך להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית על פעילות הקרן החדשה לישראל, שמסכנת את ביטחונה ועתידה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי."

***

בתוך כך נראה היום כי במערכת הפוליטית מבינים שאין ברירה אלא לסייע בקידומו של חוק "עוקף בג"צ" או בשמו האחר "פסקת ההתגברות" על מנת לקדם פתרונות לבעיית המסתננים.

עד כה השר כחלון היה הבלם לקידומו של החוק, אך ככל הנראה הלחץ הציבורי וההתערבות הבוטה של בג"צ למניעת גירוש המסתננים עשו את שלהן ויחד עם התעקשות של ראש הממשלה ונחישותו לקידומו של החוק הובילו הערב את השר כחלון להביע גם את נכונותו לסייע ככל שנדרש וזאת לטובת פתרון אמיתי של בעיית המסתננים.

***

חברת מועצת העיר ת"א מטעם סיעת "דרום העיר" סוזי כהן צמח, אשר נכחה הבוקר בפגישה עם רוה"מ כתבה:

"ממשיכים בכל הכוח למען דרום תל אביב!

יוצאים כעת מפגישה שיזמתי עם ראש הממשלה שהחליט לחזור בו מביטול תכנית גירוש המסתננים ולקדם פתרונות למען השכונות כולל גירוש המסתננים.

אני רוצה לחזק בשמי ובשם תושבי השכונות את ראש הממשלה שקשוב לנו ולצרכי התושבים".

שפי פז ממובילות מאבק תושבי דרום ת"א הגיבה אף היא להתפתחויות ואמרה:

"24 השעות האחרונות הרגישו כמו טיסה מטורפת על רכבת הרים שהולכת להתרסק בכל רגע. זה התחיל בפגישה בלשכת רוה״מ בירושלים, כאשר פרשו בפנינו את המתווה החדש וההסכם עם האו״ם, והסתיים בפגישה בלשכת רוה״מ בקרייה בתל אביב, כאשר נתניהו הודיע על ביטול הנוהל. באמצע לחצו עלינו לתת את ברכתנו למתווה, חשפנו את כל הפגמים שלו, נטשנו את הדיונים, חזרנו לתל אביב, התמודדנו עם מתקפה של התקשורת, כינסנו כנס פעילים, הרמנו את רוחם של הנשברים, התנהלנו מול לשכת ראש הממשלה, דיברנו עם נתניהו, קיבלנו הזמנה לישיבה היום, יצאנו להראות נוכחות בנווה שאנן, נכנסנו לעימותים עם מסתננים צוהלים, זרקו עלינו בקבוק בירה מהקומה השנייה, קיבלנו את ההודעה שהמתווה הושעה, קמנו מוקדם ורצנו לתוכניות הבוקר, נסענו לקרייה, חיכינו, נפגשנו עם רוה״מ ושר הפנים, קיבלנו את ההודעה הרשמית שהמתווה בוטל ואף אחד לא יקבל מעמד.

יותר מכול הוכחנו שאנחנו ואתם כוח שיש להתחשב בו. שהשמאל אולי מביא אלפים להפגנות, אבל ״הקומץ״ מחולל מדיניות.

אל תצפו לשום שינוי מחר. בסך הכול בלמנו תוכנית רעה וחוזרים למה שהיה שלשום. המדינה תגיש את תשובותיה לבג״ץ. אם ההסכם עם רואנדה אכן יקרוס בשל לחץ בינלאומי, יישקלו חלופות. אנחנו נהיה בתמונה והצעות שהגשנו ייבחנו ברצינות. ויהיה שיקום רציני של דרום תל אביב. לא מינהלת שתחלק ג׳ובים, אלא עבודה משותפת של משרדי הממשלה והפעילים החברתיים.

עכשיו אני הולכת קצת לנוח".

גם שר הפנים לשעבר, גדעון סער העלה פוסט משלו לרשת החברתית תחת הכותרת "אריתראים – לאריתראיה!":

"״מה החלופה?״, שואלים כולם. חלקם בדאגה אמיתית וחלקם על מנת להוכיח שכביכול אין לישראל ברירה אלא להניף דגל לבן במאבק נגד המסתננים.

לדעתי הפתרון הוא פשוט: מרבית המסתננים מסודן עזבו את הארץ בשנים האחרונות. רוב הנשארים הם נתיני אריתריאה. בניגוד לסודן – עם אריתריאה מקיימת ישראל יחסים דיפלומטיים.

בעבר התפיסה הרווחת היתה שלא ניתן להרחיק הרחקה כפויה לאריתריאה בעיקר לנוכח צפי לסכנת חיים או עונשי מאסר כבדים למי שערקו מחובת הגיוס ארוכת-השנים בה. לכן נאלצה ישראל להסתפק בפתרונות של עידוד יציאה מרצון של נתיני אריתריאה באמצעים שונים או הסכמים עם מדינות שלישיות.

אולם, מי שעוקב אחר ההתפתחויות בעולם המערבי יודע שבשנה וחצי האחרונות תפיסה זאת מאותגרת ומשתנה.

בדצמבר 2016 פירסם ה-EASO, גוף המחקר הרשמי של האיחוד האירופי, דו״ח שלפיו לא נשקפת סכנה למי שעזב את אריתריאה בצורה לא חוקית והוא לא צפוי לעונשים ואף לא לחיוב לשרת בצבא, לאחר תשלום של 2% מהכנסתו.

ביוני 2017 פסק בית הדין האירופי לזכויות אדם כי ניתן לגרש אזרח אריתראי שערק מהצבא חזרה לארצו, כיוון שהשבתו לא תעמיד אותו בסכנה.
כשלושה חודשים לאחר מכן קבע בית-המשפט הפדרלי של שוויץ שאין סכנה בגירוש חזרה לאריתריאה של מבקשת מקלט שערקה משירותה הצבאי שם.

על הדרג המדיני בישראל להשתמש בתקדימים אלה ולאלץ את המערכת המשפטית שלנו לצאת מ״אזור הנוחות״ שלה. יש גם פתרונות נוספים אבל זוהי דרך המלך והגיעה העת לבחון אותה ברצינות.

יש לפסול על הסף מתן מעמד בישראל למסתננים שאינם זכאים לו על פי דין, כפי שהוסכם בהסכם עם נציבות האו״ם. זה יהיה תקדים מסוכן עם השלכות חמורות על יכולתה של ישראל להתגונן מפני הגירה בלתי חוקית לשטחה בעידן של נדידת עמים".

 בתוך כך לא ברור מה יניב הדיון בבג"צ הצפוי ב-9/4 לגבי מתווה ההרחקה למדינה שלישית.

נדווח בהמשך…

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן