עיריית תל אביב-יפו החלה לאכוף את כללי ההסדרה שקבעה לחברות האופניים והקורקינטים חשמליים השיתופיים

ברובע 3 (מרכז העיר) תותר החנייה רק במקומות חנייה ייעודיים מסומנים * ההגבלה תתרחב בהמשך לשאר חלקי העיר * הגבלת מספר הכלים, פריסה וזמינות בכל האזורים * תגבור האכיפה בגין רכיבה אסורה על המדרכה * דיווח באפליקציה העירונית על כלי שיתופי חוסם

אמש, חמישי, החלה  עיריית תל אביב-יפו באכיפת כללי ההסדרה לפעילות חברות האופניים והקורקינטים חשמליים השיתופיים הפעילים ברחבי העיר. העירייה פרסמה בחודש שעבר קול קורא לחברות הכלים הזעירים השיתופיים להגשת בקשה להיתר הפעלה לחצי שנה ברחבי העיר וסימנה כ-230 תאי חניה ברחבי העיר. עד כה, קיבלו היתר 5 חברות המפעילות אופניים וקורקינטים חשמליים שיתופיים העומדות בתנאי ההסדרה- מובייק, Bird, Wind, Lime, Leo.

ההסדרה שגובשה בחודשים האחרונים היא המתקדמת ביותר מסוגה בעולם ומגדירה מגוון תחומים בהם חברות ההשכרה ידרשו לעמוד, בין היתר- הגבלת חניית הכלים באזורים שונים בעיר, תוך הסדרת תאי-חנייה יעודיים ומסומנים, פריסה וזמינות של הכלים בכל רחבי העיר ודרישה לפריסה באזורים מועדפים להחלטת העירייה, הגבלת מספר הכלים, העברת מידע ונתונים לצורכי מחקר וניתוח ועוד. העירייה מאמינה כי ההסדרה תייצר איזון נכון בין הצורך בשמירה על הסדר במרחב הציבורי ושמירה על בטיחות כלל משתמשי הדרך מחד לבין הביקוש לאמצעי התחבורה החדשים מאידך.

כחלק מהמהלך עודכנה האפליקציה העירונית 106 פלוס וכעת ניתן לדווח על כלי שיתופי חוסם. האפליקציה מאפשרת לתושבי העיר לדווח על מפגעים בזמן אמת ובפשטות למוקד 106 העירוני, כולל על אופניים וקורקינטים חשמליים שיתופיים המהווים מכשול במקרים כגון: חסימה או הפרעה למעבר חופשי במדרכה, הפרעה בכביש וכו'.

עיריית תל אביב-יפו פעלה ופועלת לקידום תחבורה בטוחה ויעילה בעיר כיעד אסטרטגי ראשון במעלה ומעודדת שימוש בכלי רכב אלטרנטיביים על חשבון הרכב הפרטי. עם זאת, בשל ריבוי התאונות בהן היו מעורבים רוכבי אופניים חשמליים והולכי רגל וכן העדר אכיפה על המדרכות, הובילה העירייה להענקת סמכויות אכיפה נרחבות לפקחים העירוניים במסגרת חקיקה ייעודית שתאפשר אכיפה הרתעתית ללא פשרות. בנוסף, החל מאמצע חודש מאי, אוכפת העירייה גם באמצעות תפיסת הכלים השיתופיים שהושארו במרחב הציבורי, בניגוד לכללים שנקבעו. האכיפה מתבצעת על ידי עשרות פקחים עירוניים שהוכשרו למשימה שמטרתה צמצום מספר הפגיעות בהולכי הרגל והפרדת השימושים בסוגי הדרך השונים, ובשיתוף משטרת ישראל. במסגרת האכיפה שמים דגש על עבירות: כלים המהווים מכשול במרחב הציבורי, רכיבת אופניים חשמליים, קורקינטים ממונעים ואופנועים על המדרכה וכן רכיבת אופניים במדרכות ברחובות בהם קיימים שבילי אופניים. ניתן לראות כי חל שינוי משמעותי בשטח בעיקר באזור מרכז העיר. מטרת האכיפה הינה לשמור על ביטחונם ושלומם של הולכי הרגל במדרכה. לשם כך תמשיך עיריית תל אביב-יפו באכיפה המוגברת, לרבות תפיסת רוכבי אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים המבצעים עבירות חמורות.

מיטל להבי, סגנית רה"ע ומחזיקת תיק התחבורה בעיריית תל אביב-יפו: "השתלבות הכלים השיתופיים בעיר מבורכת- זו תחבורה אלטרנטיבית וירוקה שחוסכת גודש וזיהום אוויר ומביאה לצמצום התלות ברכב. הכלים השיתופיים מאפשרים התניידות שיוויונית יותר, מצמצמים פערי מרחק ומסייעים להורדת יוקר המחייה. לצד היתרונות נוצרו גם אתגרים בעיקר בתחום השמירה על הסדר הציבורי ואנו נדרשים לתת מענה שיאזן בין שלל הצרכים ובראשם של הולכי הרגל במדרכות. הנתון שאספנו לפיו מתקיימות מעל מיליון נסיעות בחודש מוכיח שקיים ביקוש ולכן,  עיריית תל אביב-יפו, שוב נדרשה לייצר רגולציה והסדרה מקומית לאתגר שמעמידה בפנינו המהפכה בתחבורה – במיוחד בתקופה זו שבה הממשלה בלתי מתפקדת אבל המציאות ממשיכה לנוע קדימה."

בשלב הראשון הוגדר רובע 3 (חוף הים ממערב, אבן גבירול ממזרח, נחל הירקון מצפון וקו הרחובות בוגרשוב, שד' בן ציון ומרמורק מדרום) כאזור מוגבל חנייה בו מותרת חניית הכלים רק בתאי חנייה ייעודיים שסומנו לשם כך. תאי החניה מספקים זמינות חניה במרחק של כ-100 מטר בממוצע, על הכביש עם עדיפות לקרנות רחוב ובמדרכות ברצועת השירות ובמקומות "מתים" על מדרכה רחבה. החל מהיום כלים שימצאו חונים באזור מוגבל חנייה מחוץ לתאי החנייה הייעודיים יוחרמו. במקביל, תפעל העירייה לסמן מאות תאי חנייה נוספים ברחבי העיר. תאי החניה ואזורי החניה המותרים מעודכנים באתר העירוני ובאפליקציות של החברות, ולא תתאפשר נעילה של הכלי באזורים אסורים.

בשנים האחרונות צמחו פלטפורמות שונות לתחבורה שיתופית המצמצמות את הצורך בבעלות על כלי הרכב ומגדילות את מגוון האמצעים להתניידות בעיר. העירייה זיהתה מגמות אלו זה לא מכבר וקידמה מיזמי רכב ואופניים שיתופיים – תל אופן ואוטותל, ולצידם תמשיך לעודד פעילות ציבורית או פרטית של תחבורה זעירה-שיתופית וחשמלית, המספקת מגוון יתרונות ציבוריים לרבות צמצום הגודש, הגברת ההתניידות, צמצום יוקר המחייה, הרחבת השוויוניות, שיפור איכות האוויר ועוד.

עם זאת, לצד היתרונות הרבים, מציבים כלים אלו אתגרים מורכבים איתם מתמודד הציבור בחודשים האחרונים, כגון שמירה על הסדר במרחב הציבורי ושמירה על בטיחות כלל משתמשי הדרך בדגש על הולכי הרגל. על מנת לאפשר את המשך הפעילות האמורה במרחב הציבורי, תוך התמודדות ראויה עם האתגרים האמורים, אפשרה העירייה לחברות, במסגרת הקול הקורא, להגיש בקשות לקבלת היתר זמני להצבת הכלים במרחב הציבורי, עד לסוף השנה 2019, כל זאת בכפוף לעמידה בתנאי ההיתר.

להלן התנאים לקבלת היתר הפעלה זמני:

  • אזורי חנייה מוגבלים- חנית הכלים בתאי החנייה המסומנים והאזורים המוגדרים בלבד, תחילה ברובע 3 ובהמשך השנה בשאר העיר. העירייה תחל בסימון אזורים המותרים לחניה, על הכביש בכחול-לכן והשאר במדרכות במקומות "מתים" למשל רצועת השירות הצמודה לכביש. מפת אזורי החניה תתעדכן באתר העירייה ובאפליקציות של החברות. לא תתאפשר נעילת הכלים באזורים שאינם מוגדרים לחניה.
  • שמירה על הסדר במרחב הציבורי- עמידה בכללי העירייה לשמירת הסדר הציבורי על פיהם אין לחסום או לגרום הפרעה במעברים ציבוריים ויש להקפיד על השארת מעבר חופשי של 2 מטר לפחות. כמו כן, העמדה/ השארה של כלי רכב שיתופיים במדרכה תתאפשר אך ורק בסמוך לאבני השפה או בצמוד לבניין ולאורכו, אין לחסום תחנות אוטובוס, כניסות לבתים ולמבנים לרבות בתי עסק, איסור חנייה בסמוך למוסדות חינוך, אין להשאיר מקבץ של מעל ל-3 כלי תחבורה שיתופיים יחדיו מלבד המקומות המורשים לכך, ועוד.
  • פריסה וזמינות בכל רחבי העיר- בעל ההיתר מחויב לאפשר השכרה והחזרת כלים זעירים שיתופיים בכל רחבי העיר. בעל ההיתר יפרוס אחוז מוגדר מהכלים באזורים מועדפים שתגדיר העירייה בדגש על יפו ואזור עבודות הרק"ל.
  • הגבלת כמות הכלים המקסימלית- בעל ההיתר יוגבל בכל זמן נתון לצי כלים זעירים שיתופיים המונה עד 2,500 כלים.
  • דרישה לתוכנית להגברת הבטיחות של הרוכבים- בעל ההיתר יידרש להכין וליישם תוכנית להגברת השמירה על חוקי התעבורה לרבות חבישת קסדה, רכיבה יחידנית, אי רכיבה על מדרכות, אי שימוש על ידי קטינים וכיוצ"ב.
  • העברת  מידע באופן שוטף- בעל ההיתר יעביר מידע ונתונים לעירייה לצורכי מחקר וניתוח.
  • הפעלת מוקד שירות- בעל ההיתר יעמיד מוקד שירות לקוחות שמשימותיו לספק מידע למשתמשי הקצה ולהוות ערוץ תקשורת עם המוקד העירוני 106 בכל הנוגע לשמירת על הסדר הציבורי.
  • איסור על הפעלת אזעקה\ צפצוף מהכלים בשעות הלילה 07:00-23:00.
קרדיט תמונת הנושא: דוברות עיריית ת"א.
Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן