פרסום חדש: ה-OECD מפרסם נתונים השוואתיים בין ישראל למדינות החברות בארגון

בסוף השבוע הקרוב יפרסם ארגון ה-OECD את קובץ הנתונים השנתי שלו על מערכות הבריאות במדינות הארגון. בהודעה זאת מרוכזים מספר מדדים אשר משווים את ישראל למדינות הארגון. במהלך שבוע הבא תופץ חוברת מקיפה שמכין האגף לכלכלה וביטוח בריאות ובו יהיו מספר רב של מדדים. כך פירסם הבוקר משרד הבריאות.

 בתאריך 7.9.2010 הצטרפה ישראל כחברה מן המניין לארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (OECD). פרסום חדש של משרד הבריאות שיפורסם בשבוע הבא, מציג כבעבר נתונים השוואתיים בין מדינות. הפרסום מתייחס לסדרה של מדדי בריאות ומדדים חברתיים נוספים. את הפרסום הכינו ניר קידר מנהל תחום כלכלת בריאות, דניאלה אריאלי  וד"ר טוביה חורב סמנכ"ל לכלכלה וביטוח בריאות במשרד הבריאות.
להלן עיקרי הממצאים:
אוכלוסייה ומצב בריאות
  • אוכלוסיית ישראל הינה צעירה בהשוואה למדינות אחרות החברות ב- OECD. אחוז בני 65 ומעלה באוכלוסייה עומד בישראל על 10.0 אחוז לעומת 15.3 שהוא הממוצע במדינות ה- OECD.
  • אחוז הילדים מתחת לגיל 14 בישראל הינו 28.0 והוא השני בגבוהו בקרב מדינות ה- OECD.
  • היחס בין שתי קבוצות הגיל הנ"ל (עד 14 ומ-65 ומעלה) לבין שאר תושבי ישראל (בגיל 15-64) מבטא את מה שמכונה 'יחס תלות' – היחס בין האוכלוסייה בגיל עבודה לבין האוכלוסייה שבאופן כללי זקוקה יותר לרשת הביטחון החברתית. מדד זה מבטא את הנטל הקיים על האוכלוסייה בגיל העבודה. יחס התלות בישראל הוא 61.1 אחוז – והוא הגבוה ביותר בקרב המדינות החברות בארגון. 
  • תוחלת החיים בישראל גבוהה מן הממוצע במדינות ה- OECD. תוחלת החיים הממוצעת של גבר ישראלי גבוהה בכמעט 3 שנים בהשוואה לממוצע בקרב גברים במדינות ה- OECD (79.7 בישראל לעומת ממוצע של 76.9) והינה השנייה בגובהה בכל מדינות הארגון. בקרב נשים הפער נמוך יותר ועומד על 1.1 שנים (83.6 לעומת 82.5). תוחלת החיים של הנשים בישראל הינה במקום ה-8 בקרב מדינות הארגון.
  • שיעור תמותת תינוקות בישראל נמוך מהממוצע הקיים במדינות החברות בארגון ועמד בישראל בשנת 2010 על 3.7 פטירות לאלף לידות חי לעומת 4.3. ממוצע של בקרב מדינות ה- OECD. שיעור התמותה בישראל נמוך יותר מאשר ארה"ב ובריטניה למשל, אך גבוה בהשוואה לספרד, יוון ומדינות סקנדינביה. יש להדגיש כי בנושא זה קיימים הבדלים בין קבוצות אוכלוסייה שונות בישראל.
 תשתיות במערכת הבריאות
  • שיעור המיטות לאשפוז כללי בישראל נמוך יחסית למדינות אחרות החברות בארגון (מתחת לישראל ישנן2 מדינות בלבד) ועומד על כ- 1.9 מיטות לאלף נפש לעומת ממוצע של 3.4 במדינות החברות ב- OECD. כתוצאה מכך ניצולת המיטות בישראל גבוהה ביותר, דבר המשתקף מנתונים כגון שהייה ממוצעת נמוכה יחסית (ישראל 4.0 ימים, הממוצע בארגון-6.3) ושיעורי תפוסה גבוהים יחסית (ישראל 96.3 אחוז- הגבוה ביותר בארגון, לעומת 75.9 אחוז בממוצע בקרב המדינות החברות בארגון). ארגון ה-OECD  מציין לחיוב את שיעור רופאים לאלף נפש בישראל הגבוה ביחס לממוצע ה- OECD ( 3.5לעומת 3.1 בהתאמה). עם זאת, חשוב לציין כי לפי תחזיות משרד הבריאות, שיעור הרופאים צפוי לרדת בשנים הבאות אל מתחת לממוצע ה- OECD. זאת, בניגוד למגמת עלייה בשיעור הרופאים הקיימת מדינות החברות בארגון.
  • שיעור האחיות לאלף נפש בישראל נמוך מאוד בהשוואה למדינות החברות ב- oecd והוא עמד בשנת 2010 על 4.8 בהשוואה לממוצע של 8.7 בקרב מדינות ה- oecd.
 ההוצאה הלאומית על בריאות
  • ההוצאה הלאומית על בריאות בישראל כאחוז מהתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) הינה נמוכה ביחס למדינות ה- OECD ועומדת על 7.9 אחוז, לעומת ממוצע של 9.6 אחוז במדינות החברות בארגון.
  • אחוז ההוצאה הציבורית (במימון ציבורי) מתוך כלל ההוצאה על בריאות נמוך בהשוואה למדינות החברות בארגון . בשנת 2009 הוא עמד בישראל על 58.5 אחוז בלבד לעומת 71.7 אחוז במדינות החברות ב-OECD.
 ארגון ה-OECD  ציין כי שיעורי ההשמנה בקרב מדינות ה-OECD  עולים בשנים האחרונות. בישראל, מציינים ב-OECD, שיעור ההשמנה בקרב מבוגרים עומד על 16%, נמוך משמעותית מהשיעור בארה"ב (28.1%), אך גבוה מזה של איטליה (10.3%) וצרפת (12.9%). ארגון ה-OECD  מציין כי ההשמנה מגבירה את התחלואה (בעיקר סכרת ומחלות קרדו-וסקולריות) וכן תגרום בעתיד לעליה בהוצאה על בריאות.
 סגן שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן מברך על  הדוח ומדגיש את הישגי  משרד הבריאות ומערכת הבריאות בישראל אשר משקפים את פעילותו הענפה של המשרד : "הגענו  לסיכום על תוספת של 1,000 מיטות אשפוז בחמש השנים הקרובות. הישג זה ישפר את מצבה של ישראל ביחס למדינות הארגון. 

 

תוחלת החיים בישראל גבוהה מן הממוצע במדינות ה- OECD וזאת בשל רמת הרפואה הגבוהה בארץ. ארגון ה-OECD מציין כי מדינת ישראל בולטת במדינות הארגון בשיעור תמותת התינוקות הנמוך יחסית זה בשל הפעולות הרחבות שנעשות בתחום קידום הבריאות. הישגים אלה של ישראל ביחס למדינות ה OECD למרות העומס על המערכת".
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו ציין כי "ההשוואה למדינות החברות בארגון מעידה מצד אחד על מיקומה הגבוה של ישראל במדדים של תוחלת חיים אך משקפת גם את האתגרים של מערכת הבריאות בכל הקשור לפעילותנו להקטנת שיעור תמותת תינוקות ואימוץ התנהגות מקדמת בריאות בקרב האוכלוסייה בתחומים כגון עידוד פעילות גופנית והקטנת שיעור הסובלים מעודף משקל- כשמאמץ מיוחד מכוון לצמצום תופעת ההשמנה בקרב ילדים; הפסקת עישון; וצמצום שיעור השימוש באלכוהול. הנתונים מצביעים על העומס הגדול הקיים כיום על התשתיות במערכת הבריאות בישראל, הן בכל הקשור לתשתית המיטות והן בתשתית כוח האדם. במהלך השנה האחרונה פעלנו להקצאת מיטות ואנו בעיצומו של מהלך להגדלת היקף כוח האדם במערכת הבריאות ופריסתו באופן שיהלום יותר את הצרכים. בשנה האחרונה הוספנו גם כמות משמעותית של מכשירי MRI, דבר שישתקף כפי הנראה בנתונים שיוצגו בשנה הבאה.

 

שיעור המימון הציבורי הנמוך יחסית מחזק את טיעוננו לתוספת משאבים למערכת הבריאות הציבורית. תוספת שכזו חיונית ביותר לשימור איכות שירותי הרפואה והגברת השוויוניות במערכת הבריאות".

תוחלת החיים בלידה - גברים 2010
תוחלת חיים בגיל 65 - נשים 2010
שיעור מיטות לאשפוז כללי לאלף נפש - 2010
ההוצאה הלאומית לבריאות כאחוז מהתמ"ג - 2010
אחוז המימון הציבורי מסך ההוצאה הלאומית לבריאות - 2010
Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן