68 אחוזים ממסעדות השפים בתל אביב, אינן נגישות לבעלי מוגבלויות

בין המסעדות שנמצאו לא נגישות – "רוקח 73 " אייל לביא, "אברקסס צפון" של השף אייל שני, , "קודליה" שף ניר צוק "קפה אירופה" של האחים ירזין, "מול ים שף ירון ניצן" "קימל" של שאול בן אדרת, "כתית" מאיר אדוני,"אדורה" אבי ביטון, "הרברט שמואל" של משפחת שטראוס , שף יונתן רושפלד, "צפרה" של אבי קומפורטי
עמותת נגישות ישראל ערכה סקר נגישות מיוחד לרגל יום המודעות הבינלאומי לאנשים עם מוגבלות המצוין ב 3/12 בכל העולם ובישראל. השנה הנושא שניבחר לטיפול הנו הסרת מכשולי ומחסומי נגישות, הצורך בנגישות ובחברה מכלילה, שוויונית ומשתפת.
סקר הנגישות נערך בקרב 31 מסעדות, בבעלות אנשי עסקים ידועים, שפים מובילים וידוענים, והממצאים עגומים ביותר.
עיקרי ממצאי סקר הנגישות במסעדות:
נסקרו 31 מסעדות
רק 32% מהמסעדות נגישות לנכים באופן מלא.
16% מהמסעדות נגישות חלקית
52% אינן נגישות כלל לנכים.
ב – 100% מהמסעדות אין תפריט המודפס בברייל.

כללי:
52% מהמסעדות ללא חניית נכים ( המצאות חניית נכים הינה קריטית לאדם עם מוגבלות).
55% מהמסעדות ללא שירותי נכים ( נכים לא מבקרים במסעדה ללא שירותי נכים, כמו שאדם שאינו נכה לא יבקר במסעדה ללא שירותים – סועד נזקק לשירותים לפחות פעם אחת במהלך ביקור במסעדה).
81% מהמסעדות ללא כיסאות עם משענת יד (חשוב ביותר למוגבלי הליכה המתקשים בקימה).
הסקר כלל בדיקה של הפרמטרים הבאים:
נגישות הדרך מהחנייה לכניסת המסעדה.
נגישות דלת הכניסה
שירותי נכים ותקינותם,בדיקת אבזור נדרש,גודל תקני.
המצאות תפריטי ברייל.
את הדירוג קבענו ל-3 רמות נגישות לפי הפרוט הבא:
נגיש – כל הפרמטרים הבאים מתקיימים: דרך נגישה, כניסה נגישה, שירותי נכים מאובזרים.
נגיש חלקית – כל הפרמטרים הבאים מתקיימים: דרך נגישה, כניסה נגישה, שירותי נכים מאובזרים חלקית או ללא אבזור.
לא נגיש – אחד או יותר מהפרמטרים הבאים מתקיים: דרך לא נגישה , כניסה לא נגישה, אין שירותי נכים.
יובל וגנר יו"ר נגישות ישראל: "אנשים בישראל אוהבים ללכת למסעדות ובתי קפה כמו כל אחד אחר, אך לצערנו עבור מעל ל 600,000 אנשים עם מוגבלות ובני משפחותיהם מדובר במשימה בלתי אפשרית, לא יתכן שהם לא יוכלו להיכנס למסעדה לשבת ליד שולחן ובעת הצורך להתפנות בשרותי נכים.
מדובר באפליה ובאי אכיפה של חוקי הנגישות של מחלקות רישוי עסקים בערים השונות בישראל. בעת הקמת מסעדה עלות ההנגשה זניחה, ומה שיותר מעניין שלמסעדה נגישה יהיו יותר לקוחות משלמים (הנכים וגם אלה שבאים איתם – חברים ובני משפחה).
מצב הנגישות במסעדות הנו בלתי נסבל, אנו קוראים לבעלי המסעדות, לאיגוד המסעדות לפעול להנגשת המסעדות ולהטמיע בהן תפריט נגיש ללקוי ראייה ותפריט ברייל לעיוורים. אני קורא למחלקות רישוי עסקים ברשויות לדרוש מכל המסעדות ובתי הקפה לשפר את נגישותם כתנאי מרישיון העסק".
רקע
עמותת נגישות ישראל פועלת לקידום הנגישות והשתלבותם של אנשים עם מוגבלות בדרך של כבוד, שוויון ועצמאות. ומאמינה שהדרך הטובה ביותר לקידום הנגישות הינה מתוך מודעות והבנת הצורך והערך העסקי חברתי.
קהל מטרה – בארץ יש למעלה ממיליון אנשים עם מוגבלות – ביניהם נכי צה"ל ופעולות איבה, נכי תאונות דרכים ועבודה, נכים כתוצאה מגיל או מחלה. מדובר על אדם עם מוגבלות בכל משפחה עשירית.
החוק- בשנת 2005 חוקק פרק הנגישות בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. החוק מחייב הסדרי נגישות על מנת שציבור האנשים עם מוגבלות יוכל להגיע לכל מקום בכבוד, שוויון ועצמאות.
אתר נגישות ישראל – http://www.aisrael.org/

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן