עיריית תל-אביב-יפו אישרה את תכנית האב למתחם 2000: מוקד תחבורה, תעסוקה ומגורים חדש בעיר

1,280 יחידות דיור * 205 דונם פארקים ושטחי ציבור * מרכז תחבורה מטרופוליני

הועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב-יפו אישרה השבוע (ד') את תכנית האב למתחם 2000- המסמך התכנוני המציע עקרונות תכנון לפיתוח העתידי של מוקד תחבורה, תעסוקה, מסחר, מגורים ושטחי ציבור בשטח של כ-420 דונם בבעלות מדינת ישראל והעירייה, בסמוך למסוף התחבורה ארלוזורוב.

תכנית האב מהווה מסמך מדיניות, כאשר בהמשך יקודמו תכניות מתאר מפורטות לתת המתחמים שבתחום תכנית האב, זאת בהתאם להסכם עקרונות לקידום שיקוע הקו הירוק בציר אבן גבירול שנחתם בין עיריית תל אביב-יפו למדינה ורשות מקרקעי ישראל בשנת 2012.

חזון תכנית האב כולל:

  •   הקמת מוקד עירוני חדש בקצה הצפוני של מרכז העסקים הראשי (המע"ר) התל אביבי, שביחד עם מרכזי העסקים הסמוכים ברמת גן  )אזור הבורסה ( ובגבעתיים, יוצר מרכז חדש למטרופולין כולו. המוקד יהווה מרכז דינמי של שימושים מרובים:  תעסוקה, מסחר, מלונאות, מגורים, מבני ציבור ומרכז תחבורה, המשולבים זה בזה בתוך מרחב הולכי רגל נגיש ונעים להליכה ולרכיבה על אופניים. במסגרת התכנון ניתן דגש רב על תנועת הולכי רגל רציפה במפלס אחיד, עם חציית כבישים מעטה ככל הניתן.
  • פיתוח מרכז תחבורה המשלב את כל אמצעי התחבורה הציבורית ומספק רמת שירות גבוהה וקיצור מרחקי הליכה. 100,000 מ"ר בנוי במבנה תלת קומתי אשר ימוקם על הקירוי מעל רציפי הרכבת הקיימים ונתיבי איילון וישלב מגוון אמצעי תחבורה: תחנת רכבת, מסוף אוטובוסים, תחנות רכבת קלה (הקו האדום והקו הסגול), מוניות, עמדות העלאה והורדת, חניוני רכב דו גלגלי.
  • היקף הבינוי המוצע:

תעסוקה: 9 מבנים רבי קומות המשלבים תעסוקה, מסחר ומלונאות בגובה של 100-40 קומות בכ-820,000 מ"ר בנוי מעל פני הקרקע. מרבית הבינוי על יחידת קרקע גדולה, המשמשת כיום בעיקר כחניונים וכמסוף אוטובוסים, ממזרח לדרך נמיר בין רחוב על פרשת דרכים לגשר דורי. בנוסף כולל הבינוי את מגדל בין ערים- מבנה רב קומות המשלב תעסוקה, מסחר ומלונאות בגובה של כ-100 קומות ובשטח של כ- 166,500 מ"ר בנוי מעל פני הקרקע.

מגורים: 8 מבנים רבי קומות בגובה של כ-40 קומות, הכוללים 1,280 יחידות דיור בשטח של כ-189,000 מ"ר ברוטו מעל פני הקרקע וכן חניה תת-קרקעית. הבינוי מוצע לאורך הגדה המערבית של האיילון: ברצועה בין רחוב ספיר, רחוב ההלכה וגשר דורי וכן גוש נוסף מדרום לפארק צמרת. תמהיל הדירות ושטחן הממוצע ייקבע בהמשך.

שטחי ציבור: 25,000 מ"ר בנויים של מבני ציבור, כאשר מבני הציבור ברמה העירונית- שכונתית מתוכננים בצמוד למגרשי המגורים ומבני הציבור ברמה הכלל-מטרופולינית מתוכננים לרגלי ובקומות הקרקע של מבני התעסוקה.

205 דונם שטחים ציבוריים פתוחים: "הטבעת הירוקה", צירי הולכי רגל וכיכרות,  גן וולובלסקי, פארק על גבי קירוי האיילון.

  • את הבינוי חובקת טבעת ירוקה ה  – TLV LOOP -שדרה רחבה, כ-40 מטר אורכה במפלס הרחובות הגובלים המהווה מתחם פעילות ופנאי וקושרת את המרחב התכנון למתחמים השונים המקיפים אותו. הטבעת הירוקה תורמת להתמצאות במרחב העירוני עמוס התנועה וכוללת מתקני פנאי ונופש, שביל אופניים, תחנות אוטובוסים ומפרצים להעלאת והורדת נוסעים. כמו כן כוללת הטבעת את פיתוח ושדרוג גן וולבלסקי, תוך פיתוח חזית כלפי רחוב פרשת דרכים, המשלבת את הכניסה לתחנת הקו האדום וכן הקמת מתקני משחק, פנאי ונופש לשימוש ורווחת תושבי האזור והמבקרים בגן.
  • יצירת רצף עירוני לשכונות ממערב ע"י בינוי מרקמי נמוך למרגלות המבנים רבי הקומות וביניהם.
  • חיבור לתכנית האב של קירוי האיילון ע"י קירוי במרחב  "הטבעת הירוקה" ויצירת תנאים להקמת מתחם תחבורה וקירוי התחום שבין גשר מודעי לגשר ההלכה, כך שתתאפשר הקמת מגדלי מגורים לאורך רצועת האיילון במקביל ליצירת פארק ציבורי מעל האיילון. הקירוי מגשר ומחבר את חלקי המטרופולין משני צידי האיילון, מהווה שטח פתוח ירוק לטובת הציבור וכן מאפשר סביבה איכותית ובריאה לבינוי המתכונן על גדות האיילון משני הצדדים.

תחנת הרכבת פועלת במקום משנות ה-50 ומסוף האוטובוסים בצורתו הנוכחית משנת 1990. בשנת 1992 פורסמה לתוקף ברשומות תכנית תא/2000 שקבעה במקום יעודי קרקע לאזור עסקים ומגורים וכן מרכז תחבורתי. בשנת 2006 נבחר משרד מנספלד קהת בתחרות אדריכלים בינלאומית להצעות תכנון למרחב ובשנים האחרונות קודם התכנון בצוות עבודה משותף שכלל את נציגי משרד התחבורה, מנהל מקרקעי ישראל, עיריית תל אביב-יפו, רכבת ישראל ונ.ת.ע.

בשנת  2012 ולאחר בחינת מספר חלופות, הוחלט שמרכז התחבורה, שיכלול את תחנת הרכבת ומסוף האוטובוסים יתוכנן על שטח קירוי מעל נתיבי איילון. מרחב התכנון 2000 כלול בתכנית הסכם העקרונות לקידום הקו הירוק, כאחד מתכניות בניין העיר שיקודמו על ידי המדינה ובאמצעותם ימומן הקטע התת-קרקעי של הקו הירוק בתחומי העיר. ההסכם קובע שטחי בניה ומספר יחידות דיור בתכנית, כאשר תכנית האב, אשר אושרה עתה  על ידי הועדה המקומית תל אביב-יפו, היא צעד ראשון במימוש התכנון.

קרדיט הדמיית תמונת נושא – אדריכלים: מנספלד-קהת בע"מ

מתכננים:

אדריכלים: מנספלד-קהת בע"מ

מחלקת תכנון מרכז, אגף תכנון העיר, מינהל ההנדסה, עיריית תל אביב-יפו

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן