המסתננים הכריזו על שביתה – אלפים הפגינו במרכז תל אביב

כ-10,000 מסתננים אפריקאים הפגינו הבוקר בכיכר רבין בתל אביב בדרישה שמדינת ישראל תכיר בהם כפליטים ותיתן להם זכויות. אתמול הכריזו ראשי המסתננים על שביתה למשך שלושה ימים. המתח בדרום תל אביב גואה

מחאת המסתננים האפריקאים עולה מדרגה. אמש הכריזו ראשי המסתננים על שביתה של שלושה ימים במהלכה לא יגיעו למקומות העבודה, בהם עובדים רובם בניגוד לחוק. אתמול התכנסו אלפי מסתננים בגינת לוינסקי בדרום תל אביב, והבוקר יצאו אלפי מסתננים בצעדה לכיכר רבין, שם נערכה הפגנה המונית בה משתתפים כ-10,000 מסתננים. באירוע נכחו גם פעילי שמאל רבים שהיו אף בין המארגנים.

גם באילת הפגינו מאות מסתננים מול העירייה. המלונות באילת, הבנויים על עובדים אפריקאים, סובלים ממחסור רציני בעובדים בעקבות השביתה.

המסתננים שמים בראש דרישותיהם את הפסקת המעצרים בדרום תל אביב. בשבועות האחרונים פקחי רשות ההגירה עצרו לטענת ארגוני השמאל מאות מסתננים שהועברו למתקני מעצר בדרום. המסתננים דורשים בנוסף זכויות והכרה כפליטים, על אף שכפי שנחשף בעבר, מתוך אלפים רבים, רק בודדים נמצאו כפליטים על פי אמנות האו"ם.

בימים הקרובים צפויים המסתננים לבצע פעולות מחאה נוספות. בהפגנה הבוקר טרם נרשמו עימותים או מעצרים, אך לא בטוח שהמסתננים והישראלים המשתפים עימם פעולה במאבק יבחלו בהפעלת אלימות.

צועדים ברחובות תל-אביב

ראש הממשלה נתניהו אמר היום: "בסוף שנת 2013 אנחנו רואים בלימה מוחלטת של תופעת ההסתננות לישראל, ובמקביל הוצאה גדולה פי שישה במספר המסתננים שיצאו מישראל – יותר מ-2,600 מסתננים. אני רוצה להדגיש שלא מדובר בפליטים, מדובר במפרי חוק שאנחנו ממצים איתם את הדין."

בסיעת 'דרום העיר' בחרו הערב להעלות את הפוסט הבא:
"שנים ניסינו להציף את הבעיה ולהוציא אותה אל מחוץ לדרום תל אביב. השאננים בשכונות המטופחות העדיפו להשתמש באפריקאים ככוח עבודה זול ולהתעלם מההשלכות על חיי התושבים בשכונות הדרום. הישראלים הרי טובים בעצימת עיניים. אבל זה נגמר. מלאכתנו נעשית הפעם בידי אחרים. אי אפשר יותר לעצום עיניים. הבעיה בכל חריפותה צפה על פני השטח. אנחנו מוכנים להתערב שהיום יושבים אנשים רבים ודנים במצב. היום מבינים סוף כל סוף שחייבים להכריע.

אנחנו עוקבים אחר המתרחש. אנחנו מקיימים קשרים רציפים עם בכירים במשטרה ובעירייה ועם גורמים בממשלה, ומשתדלים להשפיע היכן שאפשר.

ובינתיים, באמת לא יזיק שיושבי בתי הקפה באבן גבירול ייבהלו קצת."

יונתן יעקובוביץ' ראש תחום הסברה במרכז למדיניות הגירה ישראלית אומר כי שביתת העבודה חושפת באופן חד משמעי את הבלוף הטוען כי המסתננים אינם עובדים למחייתם ורק מתן אשרות עבודה יפתרו את הצרות תושבי דרום תל אביב.

"יש כאן גורמים ציניים המנצלים סוגיה הומניטארית חשובה לקידום אג'נדה פוליטית רדיקלית בשילוב עם הסתה חסרת מעצורים, דבר שעלול להביא לתוצאות הרות אסון. המשוואה פשוטה מאוד- ללא אפשרויות תעסוקה, מרבית המסתננים ישובו למדינות מוצאם והראייה לכך היא החזרה של 300 מסתננים לאריתריאה וסודן רק בחודש האחרון."

המשנה לראש העיר ת"א-יפו ויו"ר סיעת "הליכוד-ביתנו" במועצת העיר, ארנון גלעדי, שלח הבוקר מכתב למפקד מחוז תל-אביב במשטרה, ניצב בנצי סאו, בו דרש כי משטרת ישראל תפסיק לנהוג בסובלנות כלפי המסתננים והשוהים הבלתי חוקיים המקיימים מזה כשלושה שבועות קמפיין מחאה מאורגן בעיר.

לטענת המשנה לראש העיר גלעדי "במהלך השבועיים האחרונים היינו עדים למספר הפגנות, תהלוכות ואירועי מחאה שהתקיימו בנוכחותם של מסתננים ושוהים בלתי חוקיים, זאת מבלי ששוטרי מחוז תל אביב ומשטרת ישראל יאכפו את החוק ולא יאפשרו לקיים אירועי מחאה והפגנות המתנהלות ללא רישיון לקיום אירוע. חמור מכך, אירועי המחאה הללו מתקיימים בנוכחותם של אלפי אנשים השוהים בישראל באופן לא חוקי".

יו"ר סיעת "הליכוד-ביתנו" במועצת העיר ת"א-יפו נדהם מהסבלנות שמשטרת ישראל נוקטת כלפי המסתננים המשתתפים באירועי המחאה וכתב למפקד המחוז: "לעניות דעתי, ככלל על משטרת ישראל לנהוג באפס סובלנות כלפי הפגנות ואירועי מחאה המתקיימים ללא רישיון. יתרה מכך יש למשטרה אחריות לאכוף את החוק ולהביא מסתננים ושוהים בלתי חוקיים, הנמצאים בשטח המוניציפלי של העיר תל אביב-יפו למתקן השהייה אשר הוקם עבורם".

גלעדי המשיך וכתב "כמפקד המחוז, הנך מכיר בוודאי את הפשיעה החמורה המתרחשת בשכונות דרום תל אביב מאז הגיעו המסתננים והשוהים הבלתי חוקיים אליהן. כידוע לך, מאז הגיעם של המסתננים והשוהים הבלתי חוקיים לשכונות דרום העיר הפכו חייהם של תושבי שכונות דרום העיר לסיוט וסבל מתמשכים, האלימות והפשע גואים ברחובות והפחד הוא השולט.

"בימים אלה רבבות מתושבי העיר נושאים עיניהם אליך ואל שוטרי המחוז שתחת פיקודך. תושבי העיר מבקשים לעשות חוק וסדר ולהבטיח שהמסתננים והשוהים הבלתי חוקיים יטופלו באופן הקובעים חוקי מדינת ישראל".

תמצית נתונים שפרסם הפורום המשפטי למען ישראל שנרתם גם הוא למאבק בתופעת ההסתננות

עוד נספר כי לאתרנו נודע שתושבים רבים המתגוררים במרכז העיר פנו לעיריית ת"א בחששות שמא אלפי המסתננים יישארו ברחובות שכונותיהם. לנו נודע כי בתגובה לפניית הציבור נמסר מטעם העירייה כי מדובר במצב זמני והיא פועלת להשבתם של האלפים לשכונות דרום העיר. בתוך כך התברר היום שדווקא עיריית תל-אביב היא הגוף הגדול ביותר במשק שמעסיק הכי הרבה שוהים בלתי חוקיים מאפריקה בין היתר באמצעות קבלני משנה.

בקרב תושבי דרום תל אביב היתה היום סוג של שמחה מהולה בעצב. תושבים עימם שוחחנו אמרו כי: "סופסוף רואים תושבי מדינת ישראל מה גודל הבעיה ועם מה אנחנו מתמודדים ברמה יומיומית. אנחנו מאד מקווים שקברניטי המדינה יתעוררו היום לפני מחר כי בקצב הזה נאבד את המדינה כולה".

אזרחים אחרים שצפו במתרחש נדהמו לראות את הכמות האדירה של המפגינים שרובם המוחלט והמכריע גברים צעירים בני 25-30. כוחות רבים של משטרה בסיוע מסוק משטרתי הופקדו על שמירת הסדר הציבורי. למרות כל ההיערכות המוגברת נצפו בעיר פקקי תנועה רבים והמון אדם הציף את המדרכות בדרכו חזרה לדרומה של תל אביב.

מתקבצים חזרה במדרחוב נווה-שאנן

הכתבה בשיתוף האתר "הקול היהודי".

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן