5 דקות מרוטשילד עוברים מת"א לעיר האחרת; הגיע הזמן לצדק עירוני

הבוקר הושק הקמפיין הציבורי להעתקת משרדי עיריית ת"א לתחנה המרכזית החדשה – "מחברים את הדרום לתל אביב-יפו". 

במשך שנים רבות אזור דרום ת"א בכלל, והתחנה המרכזית בפרט הפכו לאזור רדוף פשע, הזנחה וסבל מתמשך לתושבים, שהפכו לקורבנות טרגדיה עירונית-חברתית.

לאורך העשור האחרון האזור הפך לממודר מתקציבים עירוניים ומפרויקטים שהרשות המקומית קידמה. קבוצת פעילים חברתיים, אישי ציבור, מוזיקאים ושחקנים, בראשות המשנה לראש עיריית ת"א-יפו, ארנון גלעדי, החליטו להציב את הנושא בראש סדר היום ולקדם מהלך ציבורי-חברתי לשינוי דרמטי בדרום העיר.

הבוקר נערכה בתחנה המרכזית בתל אביב מסיבת עיתונאים להשקת קמפיין ציבורי להעתקת משרדי עיריית ת"א – יפו לתחנה המרכזית החדשה, תחת הכותרת "מחברים את הדרום לתל אביב-יפו", במטרה לחולל שינוי מהותי באזור וליצור עיר שוויונית יותר.

עיקרי התוכנית הינה העתקת 40 אלף מ"ר של שטחי עיריית ת"א-יפו צפון ומרכז העיר לתחנה המרכזית החדשה. מהלך אשר יהווה זרז רב עצמה להנעת תנופת פיתוח כלכלי ועסקי של התחנה המרכזית והאזורים הסמוכים לה. תושבי השכונות הדרומיות יזכו לתוספת מקומות עבודה באזור ולהעלאת הביקור להשכרת נכסים. פינוי משרדי העירייה ממרכז העיר יפנה מקום להתרחשויות חדשות במרכז העיר, דוגמת מעונות סטודנטים, ודיור ציבורי לקשישים.

במסיבת העיתונאים השתתפו יוזם התכנית והמשנה לראש עיריית תל אביב-יפו, ארנון גלעדי; המוסיקאי דודו טסה; השחקנית והפעילה החברתית אסתי זקהיים; וקפטן נבחרת ישראל לשעבר, שחקן ומאמן במכבי ת"א, אבי נמני

יוזם התוכנית והמשנה לראש העיר, ארנון גלעדי, פתח את מסיבת העיתונאים: "5 דקות הליכה משדרות רוטשילד עוברים מת"א לעיר האחרת. יש להביא עוגן שישנה את פני האזור הזה בצורה משמעותית. תארו לכם ש-9000 עובדי עיריית ת"א-יפו שיגיעו מידי יום לתחנה המרכזית לצד אלפי נותני ומקבלי שירותים. זהו מהפך אמיתי באזור". עוד הוסיף גלעדי: "עיריית תל אביב חולשת כיום על 40 אלף מ"ר במרכז העיר. 10 אלף מ"ר מתוכם בשכירות. העירייה משלמת מידי חודש מעלה למיליון שקל שכר דירה. הנושא יעלה לדיון באחת מישיבות הנהלת עיריית ת"א הקרובות, לצד הצעתי לרכוש את התחנה המרכזית מידי היזם, העתקת משרדי העירייה והובלת צדק עירוני אחת ולתמיד".

קפטן נבחרת ישראל בכדורגל לשעבר ושחקן ומאמן מכבי ת"א, אבי נמני, הביע תמיכה מובהקת בתוכנית ואמר כי: "יישום התוכנית להעתקת משרדי העירייה לתחנה המרכזית החדשה הינו צעד קריטי בדרך לשיקום דרום ת"א בכלל. אני קורא לכלל המועמדים לראשות העיר ללמוד את התוכנית של המשנה לראש העיר ולהבטיח ליישמה. אל לנו להמשיך ולשבת בחיבוק ידיים לנוכח ההידרדרות במצב של שכונות דרום העיר שממשיכות לנבול לעומת מרכז וצפון העיר המשגשגים והפורחים. חייבים לאזן את הקצאת המשאבים. כיום אזור דרום העיר מקבל 10% בלבד מהתקציב העירוני"

דודו טסה, אשר גדל בדרום העיר, וחבר ליוזמה אמר: כיליד שכונת התקווה אני מזדהה לחלוטין עם חוסר האונים של תושבי שכונות הדרום. אלו ברובם אנשים קשי יום המכלים את יומם מן הבוקר עד הערב במרדף תמידי אחר פרנסה. נשים אינן יכולות לטייל בשכונה בשעות החשכה. ילדים חוששים להיכנס לגן השעשועים שנהפך למפלט האחרון עבור אנשים קשיי יום לא פחות המתקבצים לקהילה מוכת אבטלה ועוני. זה כבר לא נראה כמו גן שעשועים. לתושבים הוותיקים פשוט אין כבר כוח להיאבק, ומי שכבר מצליח להרים את ראשו גבוה מספיק, מעדיף לברוח לטובת חיים טובים יותר במקום אחר. אני הצלחתי לצאת מהשכונה. לילדים אחרים בני גילי שיחק המזל פחות והם עדיין שם, מגדלים דור חדש של ילדים ומקווים שלפחות ילדיהם יצליחו במקום בו הם נכשלו ויעזבו את השכונה. מדובר במציאות בלתי סבירה ומקוממת. נוכח מצב מתמשך של חוסר צדק. מחובתנו להירתם למאבק לשיקום פניה של דרום העיר. אסור לתת לאנשים האלו להמשיך להיאבק לבד. הם יפסידו, הם כבר מפסידים.

אסתי זקהיים, דור שני לילידי ת"א, סיכמה: כבת לאמא אשר פועלת מזה שנים רבות בהתנדבות למען ילדי דרום העיר באמצעות הפעלת מועדוניות לילדים בסיכון, כואב לי לראות את התפוררות האזור. העירייה חייבת לקחת על עצמה את רווחת התושבים כאן. יש כאן הזנחה פושעת והגיעה הזמן לשים לזה סוף. ברגע שעיריית ת"א תגיע דרומה, האזור יתחזק והגורמים השליליים לא יהיו פה יותר".

ראוי לציין כי כבר לפני מספר חודשים ערך האתר הקהילתי כתבת תחקיר מקיפה יחידה במינה בנושא התחנה המרכזית החדשה, ובה פנה אל עיריית תל אביב ואל העומד בראשה מר רון חולדאי בדרישה לקבל את תשובתם לגבי המצב.

אין ספק שמחדל התחנה המרכזית הוא נושא שחייב להגיע בסופו של דבר לוועדת חקירה של מבקר המדינה על כל הכשלים, ההזנחה וההפקרות שהובילו להתרחשותו.

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן