בזכות שיווקי הקרקעות – נתונים מעודדים מענף הבנייה: ‎שיא של 14 שנים בבנייה פעילה ושיא של עשור בגמר בנייה

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) הודיעה לפני מספר ימים כי מספר התחלות בנייה בשנת 2012 הגיע לכ-40 אלף יחידות דיור (39,795 דירות חדשות שבנייתן החלה).

מספר הדירות בבנייה פעילה הגיע בשנת 2012 ל-85.5 אלף יחידות דיור – שיא של 14 שנים (מאז 1998) המלמד על הפעילות הנדל"נית הרבה, בעוד מספר יחידות הדיור שבנייתן הסתיימה ב-2012 זינק לשיא של עשור – 37,010 דירות (עלייה של כ-8% לעומת 2011).

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס אמר בתגובה לנתונים כי: "הנתונים מכים פעם אחר פעם את התחזיות ואת היעדים השאפתניים שהציבה לנו הממשלה. שיווקי הקרקעות למגורים שהיוו דגל מרכזי של המשרד בקדנציה האחרונה הוכיחו את עצמם ותרמו תרומה מכרעת להגדלת התחלות הבנייה ולמספר שיא של דירות בבנייה פעילה. היצע גדול יותר משמעותו הקלה על מצוקת הדיור. היקפי התחלות הבנייה בשלוש השנים האחרונות התקרבו מאוד לימי העלייה הגדולה של המחצית הראשונה של שנות ה-90. בעשור הקודם נוצר מחסור של עשרות אלפי יחידות דיור ובשלוש השנים האחרונות הצלחנו לקזז ממנו בהדרגה. עם זאת, ניתן היה לייצר התחלות בנייה של עוד אלפי יחידות דיור כל שנה, אם הגורמים הרלבנטיים היו פותרים את מצוקת האשראי, מעניקים חמצן לשוק הנדל"ן ומונעים פגיעה בזוגות הצעירים".

בעקבות ההודעה מסרו היום במשרד הבינוי והשיכון כי מדובר בנתון חיובי שעולה משמעותית על התחזיות המוקדמות של גורמים שונים. יחד עם זאת, במשרד הבינוי והשיכון העריכו במשך השנה האחרונה כי מספר התחלות הבנייה יגיע גם השנה לכ-40 אלף יחידות דיור ויעלה על הכמות הנדרשת של דירות חדשות במשק. זאת, בזכות שיווקי המקרקעין המאסיביים של משרד הבינוי והשיכון ומינהל מקרקעי ישראל שממשיכים להוביל למספר גבוה של התחלות בנייה ולשיאים חדשים בגמר הבנייה ובמספר הדירות הנמצאות בבנייה. ההישג בולט במיוחד על רקע מגבלות האשראי הקשות על ענף הנדל"ן שפוגעות בהמשך מגמת הגידול. בשנת 2012 פרסמו משרד הבינוי והשיכון קרקעות לבניית כ-39 אלף יחידות דיור, המספר הגבוה ביותר מאז 1997 בעת העלייה הגדולה מברית המועצות (לשעבר).

יצוין כי לפי גורמים שונים היקף התחלות הבנייה הנדרש בישראל הוא 39 אלף יחידות לשנה בהתאם לגידול במשקי הבית, כך שבכל שלוש השנים האחרונות עלה מספר התחלות הבנייה על הנדרש (40,529 אלף יחידות דיור בשנת 2010, ו-45,734 דירות בשנת 2011- שיא של עשור). במשרד הבינוי והשיכון מצפים להמשך היקפים גבוהים של התחלות בנייה גם בשנים הבאות, בעקבות המשך פרסום אגרסיבי של מכרזים וקביעת זוכים רבים במכרזים שנסגרו לאחרונה.

בצמרת הערים בהן נרשמו התחלות בנייה רבות ב-2012 בולטים ישובים בהם פרסמו משרד הבינוי והשיכון ומינהל מקרקעי ישראל מכרזים מאז סוף 2009 – תל אביב, ירושלים, בית שמש, נתניה, אשקלון, יבנה, רמלה ועוד.

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן